Leo Express se pro tendr spojil s bývalým Viamontem
Obě firmy půjdou do ministerské soutěže společně jako sdružení. Financování zajistí Leo Express, GW Train Regio přinese know-how, neboť už léta provozuje vlaky v příhraničních regionech na severu republiky.
„Jsme si jisti, že náš koncept moderní úsporné dálkové dopravy je velmi perspektivní a konkurenceschopný,“ uvedl majitel Leo Expressu Leoš Novotný. Společný projekt má název ECO-FLOW, což mimo jiné znamená ekologii a nízké náklady. Firmy chtějí pro moravskoslezskou trať nabídnou nové zelenobílé motorové soupravy. Do soutěže hodlají jít i další dopravci, například RegioJet Radima Jančury.
Radim Jančura: Linkou do Hamburku se RegioJet zdvojnásobí
Převratná soutěž o dotace na kolejích má však řadu háčků. Tuzemská dcera nizozemských železnic Abellio ČR si na podmínky stěžuje u antimonopolního úřadu. Ministerstvo totiž nechce zveřejnit současné tržby na trati s poukazem na obchodní tajemství Českých drah. Vedení Abellia přitom tvrdí, že bez tohoto čísla je v nevýhodě a nemůže podat přesnou nabídku.
Nelení ovšem ani České dráhy, které poslaly na ministerstvo řadu námitek. Vadí jim například náročné podmínky na kvalitu vlaků, poukazují také na svou povinnost pečovat o nádraží. Ministerstvo navíc odsunulo termín podání přihlášek o tři měsíce na říjen a hodlá upravovat dokumentaci.
To ale podle některých názorů může celou soutěž zneplatnit. Pokud se podaří soutěž uskutečnit, začne vítěz na trati jezdit v prosinci 2014. Soutěžit se má i o další dotované tratě, například ve směru z Prahy do Děčína. Ministerstvo vyplatí ročně Českým drahám na dotacích čtyři miliardy ročně, postupným soutěžením by ale měly dostat šanci na část koláče i soukromí dopravci.