Letectví udělalo v bezpečnosti krok zpět. Loni výrazně přibylo smrtelných nehod
Loňský rok se stal připomínkou toho, že stále se zvyšující bezpečnost letecké dopravy není ničím garantovaná. Sedm tragických nehod s celkovým počtem 244 obětí na životech znamenalo výrazné zhoršení oproti roku 2023, vyplývá z každoroční zprávy Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Z dlouhodobějšího pohledu přitom stále platí, že bezpečnost v letecké dopravě se zvyšuje. Připomeňte si nejvážnější letecké nehody roku 2024.
Let Jeju Air 2216
29. prosince 2024 přistával Boeing 737-800 na letišti v jihokorejském Muanu, když letadlo podle dostupných důkazů zasáhlo hejno ptáků. Posádka přerušila přistání a krátce poté se pokusila přistát na stejné ranveji v opačném směru. Letadlo dosedlo na dráhu bez vysunutého podvozku a ve vysoké rychlosti, přejelo konec ranveje a narazilo do valu s betonovou bariérou zhruba o 200 metrů dále, na níž byly umístěné antény systému ILS pro navádění letadel na přistání. Letoun se rozlomil na několik částí a vzplanul. Zemřelo všech 175 cestující a čtyři ze šesti členů posádky. Přežili jen dva palubní průvodčí sedící v zadní části letadla, která se při nárazu odtrhla od zbytku trupu.
Dosavadní vyšetřování zatím neodhalilo jasnou příčinu nehody. Jisté je, že v obou motorech se našly stopy po střetu s kachnami, srážka přitom mohla – podle dostupných videí z prvního pokusu o přistání letadla – výrazněji poškodit přinejmenším jednu z pohonných jednotek. Střet s ptáky mohl poškodit také hydraulické ovládání podvozku.
Vyšetřování komplikuje mimo jiné to, že obě černé skříňky přestaly zapisovat údaje čtyři minuty před nárazem letadla do betonové bariéry.
Jihokorejská policie provedla krátce po nehodě razie v kancelářích společnosti Jeju Air a na mezinárodním letišti v Muanu, aby zajistila dokumentaci související s provozem a údržbou letadla, stejně jako s provozem letištních zařízení. Generální ředitel Jeju Air Kim E-bae byl zařazen na seznam osob s omezením povolení vycestovat ze země.
Ministerstvo dopravy nařídilo inspekci všech letadel typu Boeing 737-800 provozovaných domácími leteckými společnostmi a zahájilo kontrolu bezpečnostních standardů v Jeju Air. Dopravce jakékoliv pochybení odmítá, zároveň ale oznámil, že po zbytek zimní sezony sníží počet svých letů o deset až 15 procent, aby měl více času na dodatečnou údržbu svých letadel.
Let Swiss International Air Lines 1885
Letoun Airbus A220-300 na trase z Bukurešti do Curychu musel 23. prosince 2024 nouzově přistát v rakouském Grazu poté, co selhal jeden z jeho motorů a kabina letadla se v důsledku toho začala plnit kouřem.
Na palubě letu Swiss International Air Lines 1885 bylo 74 cestujících a pět členů posádky. Po přistání muselo být 17 lidí ošetřeno v nemocnici. Týden po události švýcarský dopravce oznámil, že jeden z palubních průvodčích zemřel v nemocnici na následky poškození mozku způsobeného nedostatkem kyslíku.
Předběžné vyšetřování naznačuje, že příčinou incidentu byla technická závada na levém motoru Pratt & Whitney, která vedla k úniku oleje a následnému vniknutí kouře do kabiny, uvedly aerolinky. Podle letecké společnosti šlo o závadu, která dosud nebyla na tomto typu letadla nikdy zaznamenána.
Vyšetřovatelé zároveň prověřují funkčnost kyslíkových masek na palubě dotčeného letadla. Swiss International Air Lines ve svých letadlech využívají dva různé modely kyslíkových masek, po odhalení nedostatků jednoho z nich aerolinky zhruba tisícovku nevyhovujících masek postupně od roku 2023 nahrazují. Dopravce zjistil, že s těmito maskami se obtížně manipuluje, což může cestujícím i posádce v krizové situaci zabránit v jejich využití.
Jde o první smrtelnou nehodu Swiss International Air Lines od jejich založení v roce 2002 a zároveň první smrtelnou nehodu letounu Airbus A220 od jeho uvedení do provozu v roce 2016.
Let Swiftair 5960
Nákladní Boeing 737 se zřítil v závěrečné fázi přiblížení na letiště v litevském Vilniusu. Při nehodě, ke které došlo 25. listopadu 2024, zahynul jeden člen posádky a tři další byli zraněni. Letadlo při svém pádu v brzkých ranních hodinách poškodilo dvoupatrový obytný dům, z nějž bylo bez zranění evakuováno 13 lidí. Letadlo na pravidelném letu pro DHL bylo zcela zničeno.
Vyšetřovatelé již několik dní po nehodě vyvrátili počáteční spekulace, že příčinou nehody mohla být sabotáž.
Závěrečná zpráva z vyšetřování dosud nebyla zveřejněna, litevský portál 15min ovšem v závěru ledna napsal, že vyšetřovatelé jsou si již prakticky jistí, že příčinou pádu letadla byla chyba posádky.
Let Voepass 2283
Námraza na křídlech s nejvyšší pravděpodobností hrála roli při katastrofě letu brazilských aerolinek Voepass, ke které došlo 9. srpna 2024 poblíž São Paula a při níž zahynulo všech 62 osob na palubě. Letoun ATR 72-500 při přiblížení na mezinárodní letiště Guarulhos přešel do ploché vývrtky a zřítil se v městečku Vinhedo desítky kilometrů od cíle. Přestože letadlo spadlo do rezidenční čtvrti, trosky zasáhly zahradu jednoho z domů a nikdo na zemi nebyl zraněn.
Brazilské Centrum pro vyšetřování a prevenci leteckých nehod (CENIPA) v předběžné zprávě z vyšetřování naznačuje, že pravděpodobnou příčinou nehody byla tvorba námrazy na křídlech letadla. Během letu detektory posádku opakovaně varovaly před hrozbou tvorby námrazy na křídlech a také kopilot podle záznamu komunikace v kokpitu upozorňoval kapitána na „výraznou námrazu“.
Vyšetřovatelé zkoumají, zda systém odmrazování křídel fungoval správně, žádné příslušné závěry ale dosud nezveřejnili. Očekává se, že závěrečná zpráva bude zveřejněna v průběhu letošního roku.
Historie ukazuje, že letouny ATR jsou k tvorbě námrazy na křídlech náchylné. Silná námraza na křídlech byla spolu nevhodnou reakcí příčinou i katastrofy letu společnosti American Eagle v roce 1994. Francouzský výrobce letadla v reakci na tuto nehodu ale systém odmrazování křídel na svých letadlech vylepšil.
Let Singapore Airlines 321
Letoun Boeing 777-300ER na trase z Londýna do Singapuru zasáhly 21. května 2024 během letu nad Barmou silné turbulence.
Při první turbulenci letadlo během několika vteřin vystoupalo přibližně o sto metrů, posádka následně aktivovala signál pro cestující, aby se připoutali. Jen několik vteřin poté se ale letadlo prudce propadlo, podle vyšetřovatelů se přetížení během méně než vteřiny změnilo z +1,35 G na −1,5 G, což desítky cestujících vymrštilo z jejich sedadel. Během dalších čtyř vteřin se přetížení opět změnilo až na +1,5 G, což s těmito cestujícími mrštilo zpět na podlahu.
Jeden z cestujících zemřel, pravděpodobně na následky infarktu. Další 104 osob utrpělo různě závažná zranění včetně poranění lebky, mozku a páteře. Turbulence trvaly 19 vteřin, přičemž za pouhé 4,6 vteřiny se letadlo propadlo o 54 metrů. Posádka se poté rozhodla pro nouzové přistání v Bangkoku.
Let Safarilink Aviation 053
5. března 2024 se letoun De Havilland Canada DHC-8 aerolinek Safarilink Aviation krátce po startu z keňského Nairobi srazil s cvičným letounem Cessna provozovaným leteckou školou 99 Flying School. Mírně poškozené dopravní letadlo se dokázalo vrátit na letiště v Nairobi, nikdo ze 44 lidí na palubě nebyl zraněn. Malé letadlo se ale po srážce zřítilo a oba lidé na jeho palubě zahynuli.
Cessna prováděla výcvik přistání a vzletů na stejné dráze letiště, ze které později odstartovalo dopravní letadlo. Cessna se během přistání dotkla ranveje, přistání přerušila a pak pokračovala v dalším letu, jak měla její posádka v tréninkovém plánu. Řídicí letového provozu následně povolil start ze stejné dráhy i letounu Safarilink, přičemž obě posádky upozornil na blízkost druhého stroje. Vyšetřování nehody zatím nebylo uzavřeno.
Let Japan Airlines 516
2. ledna 2024 se při přistání na tokijském letišti Haneda srazil Airbus A350 společnosti Japan Airlines s letounem De Havilland Canada DHC-8 japonské pobřežní stráže. Obě letadla po srážce zachvátily plameny. Zatímco všem 379 lidem na palubě dopravního letadla se podařilo dostat včas do bezpečí a jen 17 lidí utrpělo zranění, pět ze šesti členů posádky vojenského letounu, který přepravoval humanitární pomoc pro oběti zemětřesení na východě Japonska, zemřelo.
Vyšetřování ukázalo, že letadlo pobřežní stráže vjelo na ranvej, přestože nemělo od řídících letového provozu příslušné povolení. Letoun pobřežní stráže stál na ranveji po zhruba 40 vteřin, všichni tři piloti přítomní v kokpitu letounu Japan Airlines po nehodě vypověděli, že si ve tmě dalšího letadla na ranveji nevšimli. Podle svých slov těsně po dosednutí na ranvej ucítili silnou ránu a ztratili kontrolu nad letadlem.
Šlo o první zcela zničený Airbus A350 při nehodě. A350 je jeden z prvních letounů s trupem z kompozitních materiálů založených na karbonu. Podle vyšetřovatelů se ukázalo, že tato konstrukce lépe odolala jak nárazu, tak dokázala déle vzdorovat následnému požáru. Evakuace cestujících trvala 11 minut.