Letiště kvůli opravám zavře hlavní dráhu

Letiště Praha

Letiště Praha Zdroj: Letiste Praha

Vedle zdevastované dálnice D1 si generální opravu vyžádala další poničená dopravní babička. Letiště Praha dnes zahajuje druhou část rekonstrukce své hlavní ranveje, což mimo jiné znamená převedení veškerého provozu na vedlejší dráhu.

Ta je k hlavní kolmá, přistávající či startující stroje tak nalétávají přes hustě osídlené oblasti Kladenska a Prahy. Úplná uzavírka potrvá až do konce září. Dělníci společnosti Strabag, která uspěla v tendru, rozkopají 2800 metrů délky hlavní dráhy. Zbylých 900 metrů opravila už loni v létě Skanska. Rozdíl je v tom, že tehdy mohla letadla částečně zkrácenou hlavní ranvej využívat.

Letiště přitom zaplatí za obnovu vzletové a přistávací dráhy výrazně méně peněz, než očekávalo při vypisování tendrů. Strabag i Skanska zvítězily s cenou zhruba o 200 milionů nižší oproti předpokladům. Strabag inkasuje 360 milionů, Skanska loni uspěla s nabídkou 160 milionů.

„Ukázalo se, že i nadále trvá významná stagnace stavebních aktivit, což nám nahrálo,“ řekl nedávno deníku E15 ředitel letiště Jiří Pos. Právě významné snížení ceny v tendrech prý letišti umožnilo, aby sloučilo druhou a třetí fázi rekonstrukce do jedné stavební sezony – tedy té letošní. Původně se počítalo ještě se třetí etapou na příští rok.

Podle mluvčí Evy Krejčí stojí za urychlením opravy i tlak okolních obcí, jejichž obyvatele při výluce hlavní dráhy obtěžuje hluk. Mezi půlnocí a pátou hodinou ranní proto letiště na letní období neplánuje žádný provoz.

Téměř půlstoletí stará ranvej vykazuje řadu poruch, na jejichž odstranění už nestačí každoroční pravidelná údržba. Ve škále závad dominují praskliny betonových desek, vylamování betonu nebo poškození asfaltového krytu. Podle vedení letiště nelze s generální opravou čekat na novou paralelní dráhu, jejíž zprovoznění se plánuje na rok 2018.

Jiří Pos: Největší potenciál růstu mají lety z Prahy na východ