Letiště Praha využívá krizi ke generálnímu úklidu | E15.cz

Letiště Praha dělá generální úklid. Využilo klidu na ranvejích

Jiří Liebreich

Propad letecké dopravy na minimum způsobuje Letišti Praha zásadní finanční ztráty. Letiště ale také využívá nezvyklého klidu k rychlejší a snadnější udržbě či opravám ranvejí nebo terminálů.

„Aktuální situace umožnila povolit práce stavebním společnostem také v časech, ve kterých by to za běžného plného provozu nebylo možné, ať už z důvodu hluku nebo využitého prostoru,“ uvádí mluvčí letiště Kateřina Pavlíková.

Bez omezení tak pokračují rekonstrukce třídírny zavazadel v prvním terminálu nebo takzvaného Pentagonu - křížení pojezdových drah. Pokračují i přestavby restaurací a některých obchodů.

„Postupně se po celém letišti také provádí generální úklid, revize či opravy vybavení, včetně výpočetní techniky, v jednotlivých gatech nebo na check-in či transferových přepážkách. Pracuje se také na revizi a uspořádání nábytku a mobiliáře tak, aby prostory co nejlépe vyhovovaly toku a odbavení cestujících,“ vysvětluje Pavlíková.

Bez omezení mohlo letiště také provést pravidelnou kompletní diagnostiku hlavní i vedlejší ranveje. Místní pracovníci pomocí optické techniky naskenovali povrch v celé šířce drah.

„Je tak možné odhalit poruchy povrchu, například i drobné trhliny, deformace či výtluky. Prověřují se i protismykové vlastnosti a měří se průhyby povrchu konkrétním zatížením. Při něm se simuluje hmotnost některých typů letadel k určení únosnosti,“ přibližuje Pavlíková.

„Vzhledem k aktuální situaci mohli navíc odborníci fyzicky celou plochu drah vizuálně zkontrolovat, tedy bez nutnosti jakkoli provoz letadel omezovat, například jeho převedením z hlavní dráhy na vedlejší, jak je to prováděno za standardních podmínek v plném provozu,” dodává.

Výsledky testů budou vyhodnocovat externí firmy asi měsíc. Na jejich základě pak letiště vytvoří plán údržby drah. V příštích týdnech letiště plánuje také standardní odgumování hlavní dráhy, během něhož se odstraňují nánosy vytvořené otíráním pneumatik letadel.

Letiště také kontroluje plochu, obnovuje vodorovná značení, rychleji opravuje vozovky a vyměňuje kabeláž.

Na dotaz, zda může výpadek příjmů letiště ovlivnit plánované rozšíření Terminálu 2 za šestnáct miliard korun a další významné investice letiště odpovědělo, že by byly jakékoliv konkrétní závěry s ohledem na stávající situaci velmi předčasné.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!