Propad letecké dopravy na minimum způsobuje Letišti Praha zásadní finanční ztráty. Letiště ale také využívá nezvyklého klidu k rychlejší a snadnější udržbě či opravám ranvejí nebo terminálů.
„Aktuální situace umožnila povolit práce stavebním společnostem také v časech, ve kterých by to za běžného plného provozu nebylo možné, ať už z důvodu hluku nebo využitého prostoru,“ uvádí mluvčí letiště Kateřina Pavlíková.
Bez omezení tak pokračují rekonstrukce třídírny zavazadel v prvním terminálu nebo takzvaného Pentagonu - křížení pojezdových drah. Pokračují i přestavby restaurací a některých obchodů.
„Postupně se po celém letišti také provádí generální úklid, revize či opravy vybavení, včetně výpočetní techniky, v jednotlivých gatech nebo na check-in či transferových přepážkách. Pracuje se také na revizi a uspořádání nábytku a mobiliáře tak, aby prostory co nejlépe vyhovovaly toku a odbavení cestujících,“ vysvětluje Pavlíková.
Bez omezení mohlo letiště také provést pravidelnou kompletní diagnostiku hlavní i vedlejší ranveje. Místní pracovníci pomocí optické techniky naskenovali povrch v celé šířce drah.
„Je tak možné odhalit poruchy povrchu, například i drobné trhliny, deformace či výtluky. Prověřují se i protismykové vlastnosti a měří se průhyby povrchu konkrétním zatížením. Při něm se simuluje hmotnost některých typů letadel k určení únosnosti,“ přibližuje Pavlíková.
„Vzhledem k aktuální situaci mohli navíc odborníci fyzicky celou plochu drah vizuálně zkontrolovat, tedy bez nutnosti jakkoli provoz letadel omezovat, například jeho převedením z hlavní dráhy na vedlejší, jak je to prováděno za standardních podmínek v plném provozu,” dodává.
Výsledky testů budou vyhodnocovat externí firmy asi měsíc. Na jejich základě pak letiště vytvoří plán údržby drah. V příštích týdnech letiště plánuje také standardní odgumování hlavní dráhy, během něhož se odstraňují nánosy vytvořené otíráním pneumatik letadel.
Letiště také kontroluje plochu, obnovuje vodorovná značení, rychleji opravuje vozovky a vyměňuje kabeláž.
Na dotaz, zda může výpadek příjmů letiště ovlivnit plánované rozšíření Terminálu 2 za šestnáct miliard korun a další významné investice letiště odpovědělo, že by byly jakékoliv konkrétní závěry s ohledem na stávající situaci velmi předčasné.