Letiště Praha dělá generální úklid. Využilo klidu na ranvejích

Hlavní ranvej

Hlavní ranvej Zdroj: Letiště Praha

Takto probíhá odgumování dráhy po letadlech
Pracovníci měří brzdné účinky na ranveji Letiště Praha
Kontrola plochy ranveje
Odstavená letadla na Letišti Václava Havla Praha (29. 3. 2020)
Odstavená letadla na Letišti Václava Havla Praha (29. 3. 2020)
9
Fotogalerie

Propad letecké dopravy na minimum způsobuje Letišti Praha zásadní finanční ztráty. Letiště ale také využívá nezvyklého klidu k rychlejší a snadnější udržbě či opravám ranvejí nebo terminálů.

„Aktuální situace umožnila povolit práce stavebním společnostem také v časech, ve kterých by to za běžného plného provozu nebylo možné, ať už z důvodu hluku nebo využitého prostoru,“ uvádí mluvčí letiště Kateřina Pavlíková.

Bez omezení tak pokračují rekonstrukce třídírny zavazadel v prvním terminálu nebo takzvaného Pentagonu - křížení pojezdových drah. Pokračují i přestavby restaurací a některých obchodů.

„Postupně se po celém letišti také provádí generální úklid, revize či opravy vybavení, včetně výpočetní techniky, v jednotlivých gatech nebo na check-in či transferových přepážkách. Pracuje se také na revizi a uspořádání nábytku a mobiliáře tak, aby prostory co nejlépe vyhovovaly toku a odbavení cestujících,“ vysvětluje Pavlíková.

Bez omezení mohlo letiště také provést pravidelnou kompletní diagnostiku hlavní i vedlejší ranveje. Místní pracovníci pomocí optické techniky naskenovali povrch v celé šířce drah.

„Je tak možné odhalit poruchy povrchu, například i drobné trhliny, deformace či výtluky. Prověřují se i protismykové vlastnosti a měří se průhyby povrchu konkrétním zatížením. Při něm se simuluje hmotnost některých typů letadel k určení únosnosti,“ přibližuje Pavlíková.

„Vzhledem k aktuální situaci mohli navíc odborníci fyzicky celou plochu drah vizuálně zkontrolovat, tedy bez nutnosti jakkoli provoz letadel omezovat, například jeho převedením z hlavní dráhy na vedlejší, jak je to prováděno za standardních podmínek v plném provozu,” dodává.

Výsledky testů budou vyhodnocovat externí firmy asi měsíc. Na jejich základě pak letiště vytvoří plán údržby drah. V příštích týdnech letiště plánuje také standardní odgumování hlavní dráhy, během něhož se odstraňují nánosy vytvořené otíráním pneumatik letadel.

Letiště také kontroluje plochu, obnovuje vodorovná značení, rychleji opravuje vozovky a vyměňuje kabeláž.

Na dotaz, zda může výpadek příjmů letiště ovlivnit plánované rozšíření Terminálu 2 za šestnáct miliard korun a další významné investice letiště odpovědělo, že by byly jakékoliv konkrétní závěry s ohledem na stávající situaci velmi předčasné.