Letům pro manažery se nedaří. Přežívá jen spojení Londýna a New Yorku

Přílet linky British Airways z New Yorku na londýnské letiště City

Přílet linky British Airways z New Yorku na londýnské letiště City Zdroj: Aleem Yousaf, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Zvláštním linkám zaměřeným na často létající manažery se v posledních týdnech ve světě vůbec nedaří. Po oznámení konce ropného spoje z Norska do Texasu zaniká i linka z katarské metropole Dauhá do Londýna. Předpovědím o brzkém zániků tak jako jediná mezi podobnými spoji pro úzkou klientelu už šest let odolává „bankéřská“ linka British Airways.

Dálkové linky zajišťované letadly vybavenými sedadly jen v obchodní třídě to nikdy neměly lehké, některé aerolinky to s nimi přesto stále zkoušejí. Zájem o luxusní a patřičně drahé letenky na spoje obvykle pouze pro několik desítek cestujících ale v poslední době zjevně klesá. Oběťmi tohoto propadu se staly dvě ze tří podobných linek na světě.

Jako první z nebe zmizí linka skandinávských aerolinek SAS z norského Stavangeru do amerického Houstonu. Spoj pro 44 cestujících zacílený na manažery petrochemických společností doplatil na pokles cen ropy, po kterém začali těžaři šetřit. „Musíme přijmout, že propad tohoto odvětví má bohužel vliv i na nás,“ uvedl viceprezident SAS Eivind Roald. Poslední let je naplánovaný na 23. října.

Jen o tři týdny déle přežije luxusní linka Qatar Airways z Dauhá na londýnské letiště Heathrow. Dopravce se rozhodl místo dosavadního Airbusu A319 vybavený pouze čtyřiceti sedadly v obchodní třídě nahradit podstatně Boeingem 787, který ale v obchodní třídě nabídne jen polovinu míst.

Náhrada za Concorde

Jako poslední dálková linka výhradně s obchodní třídou tak zůstává v letových řádech spojení British Airways mezi světovými finančními centry Londýnem a New. Linku z letiště London City nedaleko centra města se britské aerolinky rozhodly obnovit v roce 2009 a navzdory původním předpovědím ji stále provozují.

Aerolinky spojení propagují jako svou vlajkovou loď. Odpovídají tomu jak číselné označení BA001 až 4, která byla dříve vyhrazena pro nadzvukový Concorde, tak cena, která se za zpáteční let pohybuje kolem sta tisíc korun.

V minulosti provoz výhradně v obchodní třídě zkoušely i další aerolinky. Německá Lufthansa se v roce 2007 snažila prorazit se spojením Frankfurtu a New Yorku. O rok později spustily Singapore Airlines linku z Singapuru na newyorské letiště Newark, která nabídla stovce privilegovaných nejdelší pravidelný let na světě. Aerolinky ji ale kvůli vysokým nákladům na provoz ukončily na konci předminulého roku.