Mánie SUVéček v Česku pokračuje. Diesel umírá | E15.cz

Mánie velkých aut v Česku pokračuje. Tvoří už téměř polovinu nových vozů, diesel umírá

Výroba Škody Kodiaq
Výroba Škody Kodiaq
• 
ZDROJ: Škoda Auto
Adam Váchal

Adam Váchal

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

V době, kdy Evropa tlačí na automobilky, aby snižovaly emise oxidu uhličitého u nových vozů, v Česku pokračuje mánie velkých vozů. Podle nejnovějších dat Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo od začátku letošního ledna do konce listopadu v Česku registrováno celkem 177 534 nových automobilů. Z toho už téměř každý druhý se řadil právě do kategorie SUV či terénního vozu, celkem se jednalo o 79 244 aut.

Mánie „esúvéček“ v Česku propukla před šesti lety. Zatímco v roce 2016 tvořily tyto vozy necelou pětinu z celkového počtu nově registrovaných vozů v Česku, o dva roky později to byla již necelá třetina a letos už téměř polovina ze všech nově registrovaných aut. Podle dat SDA tvoří celkem 44,64 procenta nových vozů. Česko tak kopíruje trend západní Evropy, kde SUV vozy v posledních letech též nabírají na popularitě. Nejoblíbenější jsou podle webu Statista.com ve Švýcarsku, Belgii a v Norsku.

Prodeje SUV v Česku v posledních letech silně posilovaly i díky tomu, jak přicházela na trh s novými modely Škoda Auto. Ta je dlouhodobě preferovanou značkou mezi českými kupci. Její modely Kodiaq, Karoq a Kamiq se v posledních pěti letech zařadily mezi desítku nejprodávanějších modelů v Česku. Trojici nejprodávanějších vozů však tvoří Škoda Octavia, Škoda Fabia a Hyundai i30.

Dalším trendem, který vyplývá z dat SDA, je odklon českým řidičů od dieselového pohonu. Ten je možné sledovat od emisního skandálu automobilky Volkswagen nazývaný Dieselgate, který vypukl v září 2015. Zatímco v roce 2015 poháněla nafta 43 procent nově registrovaných vozů, v letošním roce se jedná o necelou čtvrtinu z celkového množství. „Z hlediska paliva vede benzin se 66,48 procenty,“ uvádí tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Roste zájem také vozy s alternativním pohonem. Prodeje meziročně poskočily téměř o třetinu. „Počet registrovaných elektromobilů vzrostl meziročně o 56 procent,“ uvádí Pokorný. Elektromobily letos vůbec poprvé překročily hranici dvou procent na celkovém objemu nově registrovaných vozů.

V listopadu se celkový počet registrovaných osobních automobilů meziročně zvýšil, celkové letošní prodeje jsou však oproti roku 2021 stále o 6,9 procenta nižší. Po rekordně úspěšných letech minulé dekády se automobilkám s příchodem pandemie koronaviru, která způsobila v odvětví rozsáhlé dodavatelské problémy, propadly prodeje. Automobilky se od konce roku 2019 potýkají s nedostatkem polovodičových čipů a dalších komponentů.

Kvůli zmíněným komplikacím prochází jedním z nejnáročnějších období své dosavadní historie také mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Zatímco v letech 2018 a 2019 globálně prodala jeden a čtvrt milionu vozů a dál si kladla ambiciózní cíle, od vypuknutí pandemie covidu-19 se potýká s prudkým propadem prodejů, který ještě umocnila válka na Ukrajině. Letos od ledna do října Škoda prodala přes šest set tisíc aut, meziročně o 19 procent méně.

Předseda odborové organizace Jaroslav Povšík minulý týden uvedl, že automobilka v posledním období ztratila více než dvacet milionů hodin práce, kvůli čemuž nevyrobila statisíce vozů. Konkrétně zmiňuje „riziko 12 400 ztracených pracovních míst“, ohrožení jsou podle něj i agenturní zaměstnanci.

VIDEO: Rusové v Záporoží zničili autosalon Škody Auto

Video se připravuje ...

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery