Přeměnit reklamní poutače v umělecká díla. Takový postup zvolila nápojářská skupina Mattoni 1873 na záchranu šestnácti obřích reklamních orlic před hrozící likvidací. Novela silničního zákona totiž od září 2017 – tedy právě dva roky – nařizuje odstranění billboardů z ochranného pásma, které zahrnuje oblast 250 metrů od dálnic a padesát metrů od silnic první třídy.
Na přeměně orlic v umělecké artefakty spolupracuje nápojář s tuzemskými umělci. Šest obřích opeřenců už novou podobu získalo a další to čeká. „Příprava každého projektu, povolení úřadů, úprava statusu na umělecké dílo, výběr motivu a samotná realizace přeměny vyžadují dlouhý čas,“ poznamenala PR manažerka Mattoni 1873 Andrea Brožová. Výši investice neupřesnila. „Zdemolovat je by nás ve skutečnosti vyšlo levněji,“ uvedl pro deník E15 šéf skupiny Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.
Přeměna podle nápojáře vyhoví přísným pravidlům. „Orlice se z reklamních poutačů změnily na umělecké dílo stojící ve volné krajině. Nesou nyní výtvarný a ryze nekomerční motiv nespojený s žádnou firmou. Proto vyhovují všem požadavkům platného zákona o pozemních komunikacích,“ dodala Brožová.
Ministerstvo dopravy na to má odlišný názor. „Podél dálnic a silnic první třídy nesmí stát v ochranném pásmu silnice nebo dálnice mimo obec žádné reklamní zařízení,“ uvedla mluvčí rezortu Lenka Rezková. Jedinou výjimkou podle ní může být označení provozovny, která se nachází do dvou set metrů od poutače. Za porušení hrozí pokuta do 300 tisíc korun.
K případu, že by už billboard nebyl komerční prezentací firmy, sdělila Rezková toto: „Pokud jsou poutače Mattoni v ochranném pásmu u dálnic nebo silnic první třídy, provozovatel je nadále povinen je odstranit.“
Ministerstvo zatím podle Rezkové řešilo pouze orlici v Rousínově u Vyškova, u které vyzvalo vlastníka k odstranění. Po dvou letech platnosti příslušné novely zákona bylo podle ministerstva odstraněno z okolí dálnic 1118 billboardů. Přesný počet nelegálních zařízení však není možné určit.
Podívejte se na přeměněné orlice: