Mercedes škrtá v nabídce. Třída T i Citan končí kvůli slabým prodejům
Německý Mercedes-Benz upravuje své produktové portfolio a v segmentu užitkových vozů se rozhodl ukončit výrobu dvou menších modelů — třídy T a Citanu. Produkce těchto aut skončí v polovině příštího roku. Automobilka tak reaguje na slabší poptávku i na vlastní strategii zaměřenou na vyšší ziskovost a efektivitu, píše Auto.cz.
Informaci přinesl německý magazín Automobilwoche, který se odvolává na dopis určený dealerům značky. Menší dodávky od Mercedesu, včetně elektrické verze EQT, totiž nevykazují očekávané prodeje. Oba modely přitom vznikají ve spolupráci s Renaultem a vycházejí z modelu Kangoo. Vyrábějí se ve francouzském závodě Maubeuge, ale partnerství s Renaultem započaté v roce 2009 už Mercedes dále rozvíjet neplánuje.
Automobilka se zároveň připravuje na uvedení nové generace užitkových vozů postavených na vlastní platformě VAN.CA. Ta nabídne vysokou míru sdílení dílů napříč modely — až 70 procent komponentů bude kompatibilních, což umožní výrobu různých variant na jedné lince. Elektromobilní deriváty pak ponesou označení VAN.EA. První modely nové generace dorazí už v příštím roce.
Segment malých dodávek ale pro Mercedes není příliš perspektivní ani z hlediska cenové konkurence. Citan v Česku startuje na ceně přes 626 tisíc korun s benzinovým motorem o výkonu 55 kW. Porovnatelné modely konkurenčních značek vycházejí levněji — Renault Kangoo stojí od 608 tisíc, Volkswagen Caddy začíná na částce kolem 630 tisíc a Ford Tourneo Courier se prodává od necelých 570 tisíc korun. Největší propad zájmu ale zaznamenala elektrická verze EQT, jejíž loňské prodeje klesly o 31 procent. Základní cena tohoto modelu přitom přesahuje 1,28 milionu korun.
Zisk Mercedesu-Benz se loni snížil
Výrobce luxusních vozů Mercedes-Benz loni snížil konsolidovaný zisk o 28 procent na 10,4 miliardy eur (261 miliard korun). Německá firma prodala výrazně méně vozů na klíčových trzích v Německu a v Číně. Podnik chce do roku 2027 snížit náklady o deset procent a uvést na trh desítky modelů.
Mercedes-Benz potřebuje zlepšit návratnost prodeje, která se v roce 2024 snížila na 8,1 procenta z 12,6 procenta v předchozím roce. Byla tak ještě slabší, než se čekalo. Společnost počítá pro letošní rok s ještě horším výhledem. Očištěné výnosy její automobilové divize budou činit pouze šest až osm procent, přičemž zisky na úrovni skupiny budou výrazně nižší než v loňském roce.