Ministerstvo dopravy chce podpořit labské rejdaře

Vodní dopravci chtějí podporu. Špatná splavnost Labe jim údajně ohrožuje podnikání do té míry, že hrozí úplný konec nákladní vodní dopravy v Čechách.

Vodní dopravci chtějí podporu. Špatná splavnost Labe jim údajně ohrožuje podnikání do té míry, že hrozí úplný konec nákladní vodní dopravy v Čechách. Zdroj: Archiv E15

Mělnická společnost Nova
České loděnice spustila
na Labe devadesátimetrový
tanker Mozart, svou první
letošní loď. Plavidlo určené
pro vnitrozemskou i námořní
plavbu popluje k zahraničnímu
zákazníkovi do Nizozemska.
Loděnice mají i další zakázky,
Hladový kámen. Skála tohoto jména v Labi v Děčíně se vynořuje při nízké vodě. Když se v minulosti zastavila říční doprava, plavci neměli práci a byla bída. Pokud dnes vodočet v Ústí nad Labem ukazuje
méně než 200 centimetrů, před hranicí s Německem je nejvyšší možný ponor pod
140 centimetry. Tento ponor
přitom na Labi představuje
limit pro omezenou plavbu.
Plná splavnost nastává,
když vodočet ukazuje
alespoň 290 centimetrů
Dvě trojice českých a německých
plavců se loni vydaly na cestu po Labi
z Děčína do Drážďan. Všichni
zastupují ekologické organizace
a svou plavbou chtějí upozornit
na hrozby, které podle nich bude
znamenat pro českou i saskou přírodu
stavba obřího jezu v Prostředním
Žlebu. Doprovod jim dělá několik
kajaků a nafukovacích člunů,
obsazených příznivci ekologických
organizací
4
Fotogalerie
Vláda projedná návrh podpory dálkové říční dopravy. Ten podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka vychází z návrhu kompenzací za nesplavné dny na Labi, který v minulosti schválila Evropská unie.

Ministerstvo dopravy vyplácení kompenzací tuzemským rejdařům dlouho odmítalo a považovalo za dostatečnou podporu prosazování výstavby plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči.

„Návrh na podporu vychází z diskusí, které v minulosti vedl ministr dopravy spolu se svými sociálními partnery z tripartity,“ uvedl Novák s tím, že se úřad na základě těchto jednání pokusí podporu pro rejdaře zajistit. Ta podle něj bude mít jasná pravidla a peníze bude nutné ušetřit v rozpočtu resortu.

Podle ministerstva je labská flotila v současné době devastována. Pokud tento stav bude pokračovat, nebude časem možné udržet na labské vodní cestě provozuschopnou flotilu speciálních plavidel, napsalo ministerstvo v návrhu. Přitom existuje dostatek zboží, které by dopravci po Labi mohli vozit.

Období nízkých stavů vody nicméně způsobuje takové ekonomické ztráty, které by mohly vyústit v situaci, kdy by v Česku přeshraniční lodní doprava úplně zanikla, varovalo ministerstvo.

Podle místopředsedy Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Lukáše Hradského žádají rejdaři spolufinancování za období sucha, kdy nemohou kvůli nízké hladině řeky nakládat lodě na ekonomicky únosnou úroveň. Program kompenzací podle něj počítá s doplatkem za polovinu nenaloženého nákladu v situaci, kdy hladina Labe klesne pod 1,4 metru. Hraniční sumou pro dotaci je 53 milionů korun.

Loni ministerstvo dopravy odmítlo požadavek na kompenzace 54 milionů korun s tím, že na vyplacení podpory v této výši nemá finanční prostředky. Úřad zároveň navrhl, že se pro letošní rok pokusí ze svého rozpočtu získat prostředky deset až 12 milionů korun.