Ministerstvo dopravy vyplácení kompenzací tuzemským rejdařům dlouho odmítalo a považovalo za dostatečnou podporu prosazování výstavby plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči.
„Návrh na podporu vychází z diskusí, které v minulosti vedl ministr dopravy spolu se svými sociálními partnery z tripartity,“ uvedl Novák s tím, že se úřad na základě těchto jednání pokusí podporu pro rejdaře zajistit. Ta podle něj bude mít jasná pravidla a peníze bude nutné ušetřit v rozpočtu resortu.
Podle ministerstva je labská flotila v současné době devastována. Pokud tento stav bude pokračovat, nebude časem možné udržet na labské vodní cestě provozuschopnou flotilu speciálních plavidel, napsalo ministerstvo v návrhu. Přitom existuje dostatek zboží, které by dopravci po Labi mohli vozit.
Období nízkých stavů vody nicméně způsobuje takové ekonomické ztráty, které by mohly vyústit v situaci, kdy by v Česku přeshraniční lodní doprava úplně zanikla, varovalo ministerstvo.
Podle místopředsedy Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Lukáše Hradského žádají rejdaři spolufinancování za období sucha, kdy nemohou kvůli nízké hladině řeky nakládat lodě na ekonomicky únosnou úroveň. Program kompenzací podle něj počítá s doplatkem za polovinu nenaloženého nákladu v situaci, kdy hladina Labe klesne pod 1,4 metru. Hraniční sumou pro dotaci je 53 milionů korun.
Loni ministerstvo dopravy odmítlo požadavek na kompenzace 54 milionů korun s tím, že na vyplacení podpory v této výši nemá finanční prostředky. Úřad zároveň navrhl, že se pro letošní rok pokusí ze svého rozpočtu získat prostředky deset až 12 milionů korun.