Ministerstvo nestíhá, o tratě se soutěžit nebude

Smíchovské nádraží

Smíchovské nádraží Zdroj: Euro Tomas Novak

Rezort dopravy se kvůli nečinnosti při liberalizaci železnice dostal do časové tísně. Koudel za patami hoří úředníkům především v případě tratí Liberec–Pardubice a Plzeň–Most. Na obou nyní jezdí dotované rychlíky Českých drah na základě smluv se státem z roku 2006. Kontrakty, které dosud jako jediné vzešly z výběrových řízení, ale v prosinci definitivně vyprší. Podle nejhoršího scénáře ministerstvo v tak krátké době nestihne žádného dopravce vybrat a provoz na obou důležitých linkách skončí.

Rezort dopravy spatřuje jediné řešení v přímém oslovení firem bez výběrového řízení. Klasický tendr by se už nestihl, na řadu přijde zřejmě později. „Situaci nyní řešíme. Rozhodl jsem, že dopisem oslovíme železniční dopravce, zda a za jakých podmínek by vykonávali v příštím grafikonu objednávku státu na obou linkách. Dopisy právě odcházejí,“ uvedl pro deník E15 ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.

Termíny jsou ovšem šibeniční i tak. Nový dopravce obvykle potřebuje minimálně patnáct měsíců na zajištění potřebných vlaků a přípravu provozu. Vše tak směřuje k přímému zadání zakázky Českým drahám, které budou podle informací deníku E15 osloveny jako první. Dráhy může zřejmě ohrozit pouze Arriva, jejíž motoráky už v tuzemsku zkušebně jezdí.

„V případě, že nás ministerstvo osloví, budeme jednat a připravíme nabídku. Zatím jsme ale objednávku neobdrželi,“ uvedl mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský.

Konkurenční Arriva se na koleje snaží dostat dlouhodobě. Během podzimu jezdila furiantsky bez dotací na trati Praha–Kralupy nad Vltavou. „Pokud budeme osloveni, budeme mít zájem, jsme připraveni to organizačně zvládnout,“ uvedl manažer rozvoje Arrivy Transport ČR Daniel Adamka. Vybraný dopravce si musí co nejdříve zajistit kapacitu kolejí, jinak hrozí, že vůbec příští rok nevyjede.

Kriticky se na situaci dívá další konkurent. „Ministerstvo na jedné straně neplní plány a sliby, které si samo stanovilo, a na straně druhé vytváří situaci, kdy bez soutěže potichu přiděluje zakázky Českým drahám. Navíc na trase, kde už v minulosti proběhla soutěž,“ vyjádřil se provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Podle něj je už nyní ohrožen i prosinec 2015 jako datum, kdy by vyjel vítěz řádného tendru. ČD se ke smlouvám na obě tratě dostaly v roce 2006, kdy ministerstvo vůbec poprvé zkoušelo na provoz dotovaných rychlíků vypsat tendry. Na dráhy se snesla vlna kritiky za podstřelenou cenu.
V letošním roce dotace státu na liberecké trati činí 56 korun na vlakový kilometr, na mostecké trati 28 korun. To je hluboce pod průměrem, který přesahuje 120 korun na kilometr. Je tedy pravděpodobné, že stát bude po skončení současné smlouvy s Českými drahami platit výrazně více.

Liberalizace u ledu
O vpuštění konkurence do oblasti dotovaných rychlíků se mluví už léta, často se střídající ministři dopravy pro to ale neudělali fakticky nic. Naposledy loni v září schválila pokračování liberalizace Rusnokova vláda, první tendr měl být vypsán ještě do konce září, další dva do konce roku. Soutěžit se mělo právě o tratě z Liberce do Pardubic a z Plzně do Mostu a také o relace Praha–Děčín, Praha–Ústí nad Labem–Cheb a Liberec–Ústí nad Labem. Soutěže ale dosud vypsány nejsou.