„Důvodem je, že úřední věstník Evropské unie vyvěsil tuto nabídku až 7. dubna, tedy v době, kdy byla již účinná novela zákona o veřejných zakázkách. Pro právní jistotu a soulad platnými právními předpisy dochází k posunutí termínu podání přihlášek,“ řekl serveru E15.cz mluvčí ministerstva Martin Novák.
Ministerstvo přitom odeslalo oznámení už na konci března. Mezi odesláním a vyvěšením dokumentu ale začala platit zmíněná novela. Ta je pro uchazeče v mnohém příznivější než původní zákon. Zjednodušuje například administrativu při prokazování potřebné kvalifikace. Ministerstvo proto teď bude upravovat dokumentaci k tendru. Vítěz by měl začít jezdit v prosinci 2014, na tom se podle Nováka nic nemění.
Jenže převratná soutěž o dotace na kolejích má i řadu dalších háčků. Tuzemská dcera nizozemských železnic Abellio ČR si na podmínky stěžuje u antimonopolního úřadu. Ministerstvo totiž nechce zveřejnit současné tržby na trati s poukazem na obchodní tajemství Českých drah. Vedení Abellia přitom tvrdí, že bez tohoto čísla je v nevýhodě a nemůže podat přesnou nabídku. Firma má podporu i u dalších alternativních dopravců.
Nelení ovšem ani České dráhy, které poslaly na ministerstvo řadu námitek. Vadí jim například náročné podmínky na kvalitu vlaků, poukazují také na svou povinnost pečovat o nádraží. „Vlastně zpochybňují úplně všechno, jejich cílem zřejmě je celé to zrušit,“ řekl deníku E15 zdroj z ministerstva. Dráhy ovšem paradoxně vypsaly na motoráky pro tuto trať. Smlouvu ovšem podepíší jen v případě vítězství v ministerské soutěži. Pokud bude někdy dotažena do konce. Ministerstvo vyplatí ročně Českým drahám na dotacích čtyři miliardy ročně, postupným soutěžením by ale měly dostat šanci na část koláče i soukromí dopravci.