Ministr Žák chce, aby dostavbu metra kontrolovala soukromá firma

Metro - Dostavba trasy A do Motola

Metro - Dostavba trasy A do Motola Zdroj: ctk

Nádraží Veleslavín
Petřiny
Nemocnice Motol
3
Fotogalerie
Ministerstvo dopravy chce dohled nad stavbou pražského metra A z Dejvic do Motola předat soukromé firmě. Za kontrolu a monitoring stavby by měla podle návrhu konzultantská společnost Infram získat 15,5 milionu korun včetně DPH. Podobným způsobem navrhuje resort kontrolovat další velké projekty spolufinancované z peněz EU.

„Nejde o žádnou novinku, podobné služby pro ministerstvo vykonávaly firmy, které splnily stanovené podmínky i v minulosti,“ uvedl mluvčí resortu dopravy Martin Novák. V minulosti ale ministerstvo tyto zakázky soutěžilo jednotlivě na konkrétní kontrolní akce a nyní využilo rámcové smlouvy z května letošního roku. Z tohoto řízení vzešlo osm společností, kterým nyní bude úřad jednotlivé zakázky přidělovat na základě nejlacinější podané nabídky, dodal mluvčí s tím, že se úřad tímto způsobem snaží předejít průtahům při soutěžích, kdy se neúspěšní uchazeči často odvolávají k antimonopolnímu úřadu.

Společnost Infram má mimo jiné zkontrolovat oprávněnost fakturovaných prací včetně schválených víceprací a posoudit jejich způsobilost pro financování z evropských dotací. Podobné je to u návrhu smlouvy na kontrolu stavby dálnice z Tábora do Veselí nad Lužnicí, za které má získat společnost Fram Consult 8,7 milionu korun a kontrolou trati z Votic do Benešova, kterou za 3,6 milionu má získat společnost NDCon.

Prohlédněte si vizualizace nových stanic trasy metra A

Náklady na dokončení čtyř nových stanic metra se odhadují na 22,5 miliardy korun a část peněz na stavbu má jít z evropského Operačního programu doprava I. Kvůli údajným diskriminačním podmínkám při zadání smlouvy, ale ministerstvo dopravy letos v září magistrátu zkrátilo dotační strop o 3,9 miliardy korun na 7,4 miliardy korun. Praha proto požádala o možnost převést nevyčerpané prostředky na jiné dopravní projekty.

Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Dokončení stavby se podle posledních informací zpozdí. Přesune se z podzimu příštího roku na začátek roku 2015.

Finanční plán výstavby prodloužení metra A (v mld.Kč):
do 2012201320142015
Praha3,180-0,1370,229
EU- 1,9715,510-
EIB4,4463,6002,954-
vlastní zdroje DPP0,473- - -
celkem8,0995,5718,6010,229
Dostavba metra do Motola
Náklady na prodloužení trasy metra A do Motola se odhadují na 22,5 miliardy. Praha chce na stavbu z úvěru Evropské investiční banky (EIB) vyčerpat 11 miliard korun. Zkrácení dotace by mohlo ohrozit čerpání peněz z EIB. Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.