Ministři chtějí zrychlit spoj Praha – Vídeň. Za devět let o 25 minut
Nynější nejrychlejší spoj na trase je Railjet, který cestu podle jízdního řádu urazí za čtyři hodiny a deset minut. „Strany se dohodly, že projednají projekty, které povedou k naplnění této dohody a budou usilovat o časově koordinovanou modernizaci,“ stojí v připravené smlouvě.
Rakušané se v ní například zavazují zmodernizovat trať poblíž Bernhardsthalu u státní hranice. Mnohem více práce ale čeká Čechy, cílem je, aby se mezi Prahou a Břeclaví jezdilo za méně než tři hodiny. Slabými místy na prvním koridoru jsou především zastaralé uzly, nejhorší je zřejmě situace v Brně.
Rovněž je třeba dodělat úsek Úvaly–Běchovice. Na některých místech, například v rovině kolem Břeclavi, by se mohla rychlost zvýšit až na 200 kilometrů v hodině. Prozatím zůstává tuzemské maximum na 160 kilometrech v hodině.
Ministři budou jednat i o druhé železniční větvi do Rakouska, tedy o spojení Praha–České Budějovice–Linec. Kvůli tragickým dojezdovým časům odtamtud už před lety zmizely expresní spoje kategorie EuroCity. V současné době se ale mocně buduje čtvrtý koridor, který by měl srazit dobu jízdy rovněž pod čtyři hodiny, a to na tři hodiny a čtyřicet minut. To je zajímavé i pro Rakušany, kteří se nechali přesvědčit ke znovuzavedení vlaků EuroCity na trase. Nejdříve se tam objeví v prosinci 2017.
Schází dálnice |
---|
Rakousko zůstává jedinou sousední zemí, se kterou není Česká republika propojena dálničním spojením. Zatímco na rakouské straně se příslušné komunikace budují, v Čechách a na Moravě stavby stojí. V plném proudu je příprava stavby A5 mezi Schrickem a Poysbrunnem směrem na Mikulov. Dálnici S10 z Lince ukončí Rakušané severně od Freistatdu a počkají na vývoj na jihočeské straně hranice. |