Mýtné pro cizince by bylo finančním debaklem, vypočítal německý expert

Německá dálnice

Německá dálnice Zdroj: CC BY-SA 2.0: Mario Spann

Finanční krach plánu německé červeno-černé koalice na dálniční mýto pro cizince předpokládá dopravní expert Ralf Ratzenberger. Ten ve své studii pro autoklub ADAC uvádí, že by roční tržby za dálniční známky nepřesáhly 262 milionů eur a roční náklady na zřízení a provoz systému by dosáhly 300 milionů.

Berlínské ministerstvo dopravy si od zavedení mýta pro řidiče z Česka a dalších zemí slibuje přínos do státní pokladny zhruba 800 milionů eur (22 miliard korun) ročně. Tomu však oponuje dopravní expert, který hovoří o finančním debaklu.

Ralf Ratzenberger v posudku pro největší německý autoklub ADAC, který se dlouhodobě staví proti zavedení mýta tvrdí, že Německo na chystaném dálničním mýtu pro zahraniční osobní auta prodělá. Informoval o tom server deníku Westdeutsche Allgemeine Zeitung.

Ratzenberger ve své studii přepokládá, že roční náklady na systém se vyšplhají na 300 milionů eur (8,2 miliardy korun), na poplatcích se ale vybere pouze 262 milionů (7,2 miliardy korun). Vycházel přitom z toho, že cena roční dálniční známky bude 100 eur (2742 korun), u dvouměsíční 30 eur a desetidenní kupon vyjde na deset eur. Autor mnoha dopravních posudků pro německé úřady očekává, že každý rok si je koupí pouze 6,7 milionu zahraničních motoristů. Mnoho z nich podle něj zvolí celoroční variantu, neboť půjde o lidi dojíždějící do Německa za prací nebo za nákupy.

Ministerské výpočty jsou nepodložené

Jeden z dřívějších posudků vypracovaný provozovatelem mýtných systémů Ages naopak počítal s tím, že dálničních známek se ročně prodá 29 milionů kusů, a stát tak od cizinců využívajících německé dálnice vybere zhruba 900 milionů eur. Po odečtení nákladů na výrobu kuponů a dalších výdajů ve výši přibližně 200 milionů eur tak německé státní pokladně z mýtného zbude asi 700 milionů eur.

Ministr dopravy Peter Ramsauer z Křesťanskosociální unie (CSU)Ministr dopravy Peter Ramsauer z Křesťanskosociální unie (CSU) | CC-BY-SA-30: Bigbug21: WikimediaMinistr dopravy Peter Ramsauer chybějící koncept zpoplatnění dálnic pro zahraniční osobní auta předloží, jakmile Spolkový sněm příští rok schválí zákon o zavedení mýtného, jak s tím počítá koaliční smlouva nově vznikající německé vlády.

Ministr dopravy Peter Ramsauer z bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která zpoplatnění dálnic pro cizince prosadila do návrhu koaliční smlouvy německých konzervativců (CDU/CSU) a sociálních demokratů (SPD, v minulosti opakovaně zmínil, že od tohoto kontroverzního kroku očekává zisk okolo 800 milionů eur.

Jeho úřad ale nedávno přiznal, že tuto sumu nemá podloženou žádnými výpočty ani zatím nemá spočítáno, jaké náklady si mýtný systém vyžádá.