Na D47 je rekordních 901 závad, hlásí ŘSD

dálnice D47

dálnice D47 Zdroj: silnice-zeleznice.cz

Na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 mezi Bělotínem a Ostravou reklamuje Ředitelství silnic a dálnic celkem 901 vad. "Uvedený počet reklamací je oproti ostatním stavbám podobné délky vysoce nadprůměrný," uvedlo ŘSD. Zda je za ně odpovědná dodavatelská firma nebo ŘSD, mají v nejbližší době odhalit nové kopané sondy. Společnost Eurovia, která převzala dodavatele této komunikace, zpochybňuje nestrannost expertíz. Stát za úsek dlouhý 8,5 kilometrů utratil celkem 4,3 miliardy korun.

Většina vad, tedy 460, jich připadá na mostní objekty, zbytek na mimoúrovňové křižovatky (98) a samotnou dálnici (343). Ředitelství chce vady uplatnit v rámci záruky.

Nedlouho po uvedení úseku dálnice do provozu se povrch vozovky zvlnil, což je prý podle ŘSD důsledek použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu, na stavbu tělesa dálnice. ŘSD v rámci reklamačního řízení požaduje opravu po společnosti Eurovia CS, která převzala dodavatele této komunikace, stavební firmu ODS-Dopravní stavby Ostrava. Eurovia pochybení odmítá, použitý materiál si prý vyžádalo ŘSD.

Ředitelství také tvrdí, že tři z mostů jsou po pěti letech ve stavu, který odpovídá konci jejich životnosti, a další dva mají menší závady. Eurovia proti tomu tvrdí, že mosty se propadají kvůli poddolovanému podloží a že byly pro postupné sedání projektovány.

Problematický úsek je v provozu od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dobudovat poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

Spor má rozhodnout expertní komise

Ministr dopravy chce rozetnout spor o to, kdo může za zvlněný úsek dálnice D47, ustavením expertní dopravní komise.
„V komisi budou jak zástupci ředitelství silnic a dálnic a společnosti Eurovia, tak máme v plánu najmout i dopravní experty z Německa,“ řekl v Otázkách Václava Moravce Dobeš.

Na každou konkrétní vadu musí být podle Dobeše jiný odborník. Reklamace se totiž týká nejen zvlněné a popraskané dálnice, ale i tří mostních konstrukcí.

Šéf společnosti Eurovia Martin Borovka během diskuse zpochybnil kompetentnost Dobešových odborníků. „Tam není jediný odborník na stavební práce, jediný člověk, který by byl schopný posoudit technický problém, jak na mostech tak na vlnícím se tělese,“ řekl Borovka. Dodal, že dva experti jsou podle něj napojení na společnost ABL. „To naprosto vylučuji,“ oponoval ministr dopravy.

Eurovia zvažuje i možnost, že podá žalobu na poškození dobrého jména společnosti. Ministerstvo podle firmy vady zveličuje a vady v rámci reklamačního řízení považuje za neoprávněné.

Dobeš ale odmítl, aby náklady na opravu D47 šly z peněz daňových poplatníků. „Musíme udělat také vše pro to, aby nedošlo k zametení pod koberec,“ uvedl šéf resortu dopravy.