Na dálnice bude zřejmě dohlížet superprojektant

dálnice

dálnice Zdroj: profimedia.cz

Příliš široké dálnice, nadbytek sjezdů a nadjezdů, zbytečné tunely a přechody pro zvěř, nesmyslné protihlukové stěny. Prvky, které zásadně prodražují české dálnice, by měl napříště z projektů vyškrtávat hlavní projektant silniční sítě. S nápadem přišel stínový ministr dopravy a plzeňský hejtman Milan Chovanec (ČSSD).

„Hlavní problém drahých dálnic je předimenzování projektů. Jde tedy o to zřídit pod ministerstvem dopravy nebo Státním fondem dopravní infrastruktury kancelář hlavního projektanta, který by vykonával jakousi supervizi,“ řekl Chovanec.
Nápad se ale může dočkat realizace ještě předtím, než se Chovanec případně dostane do čela ministerstva.

Myšlence se totiž nebrání ani současný ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). „Zvažujeme to a jsme ochotni o tom diskutovat,“ řekl Dobešův mluvčí Martin Novák. Podle něj by ale novinka měla jít ruku v ruce s chystanou reformou organizací, které jsou ministerstvu podřízené. Úřad chce například přetvořit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na státní podnik, který by mohl podnikat se svým majetkem a zároveň se zadlužovat na trzích. Tady však ministerstvo u opozice narazí. Podle Chovance by mělo ŘSD zůstat ve stávající podobě, měnit by se měl spíše fond dopravy.

Chovanec také kritizoval postup ŘSD při řešení kauzy zvlněné dálnice D47. „Mělo by se to řešit standardní cestou a nikoli přes média,“ řekl. Ředitelství podle Chovance mělo v případě odmítnutí reklamace společností Eurovia zadat opravu jiné firmě a peníze následně po Eurovii vymáhat. „Pokud jsou si jistí v kramflecích, tak mají postupovat tvrdě. V opačném případě musejí vyjednávat,“ dodal. Mediální přestřelka s Eurovií se mu ale nelíbí. Hejtman vyjádřil obavu z případné budoucí arbitráže za možné poškození jména společnosti Eurovia.