Naděje pro ČSA: Korejci nabízí finanční injekci

ČSA (ilustrační foto)

ČSA (ilustrační foto) Zdroj: Stepan Bruner, E15

Ministerstvo financí i vedení Českého aeroholdingu si mohou oddechnout. Společnost Korean Air jako menšinový akcionář Českých aerolinií vyjádřila ochotu podílet se na záchraně ČSA, což mimo jiné obnáší kapitálovou injekci. Ztrátový a neustále se zmenšující český národní dopravce tak dostane novou šanci na záchranu.

„V dosavadních jednáních s Korean Air nastal výrazný posun. Představenstvo Českých aerolinií včera obdrželo od společnosti Korean Air písemné rozhodnutí finančně se podílet na stabilizaci Českých aerolinií a současně i návrh na příspěvek do kapitálu ČSA,“ uvedl mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík.

O záchraně ČSA a navýšení kapitálu měla dnes jednat valná hromada. Tu ale oba hlavní akcionáři po kladném vyjádření Korean považují za zbytečnou. Proto se neuskuteční.

Finanční injekce: naposledy se mluvilo o necelé půlmiliardě

Kolik peněz ČSA dostanou, není zatím jasné. Rozhodně ale půjde o stamiliony korun. Začátkem října uváděl šéf Českého aeroholdingu Václav Řehoř sumu 800 milionů korun s tím, že jde o horní hranici, která neustále klesá. Naposledy se hovořilo o necelé půlmiliardě.

Podle Šabíka Korejci podmínili poskytnutí svého příspěvku dokončením restrukturalizace, která mimo jiné obnáší propuštění desítek pilotů a palubních průvodčích. Právě letušky a stevardi mají dnes oznámit, zda vstoupí do stávky. Navýšení kapitálu, na kterém se společnými silami bude podílet státní aeroholding i soukromá firma Korean Air, nemusí být poslední investicí.

„O dalších strategických investicích bude představenstvo ČSA jednat se všemi akcionáři po dokončení procesu vstupu společnosti Travel Service do ČSA,“ doplnil Šabík. Završení všech úředních procedur a vstup Travel Servisu se očekává ještě před koncem roku. Poté budou České aerolinie většinově v soukromých rukou, státu zbude zhruba pětinový podíl.

Korejci překousli Babišovy změny v aeroholdingu

Vyjádření ochoty Korean Air k navýšení kapitálu mimo jiné znamená, že Korejci zřejmě už překousli urážku, kterou je česká strana po nástupu Andreje Babiše do čela ministerstva financí počastovala. Babiš totiž porušil privatizační smlouvu, když bez konzultace s Korejci vyměnil vedení Českého aeroholdingu. Následně si podle kuloárových informací nepadl do oka s majitelem Korean Air Jang Ho Čem.

ČSA
České aerolinie patří mezi nejstarší letecké přepravce, v poslední době ale měly velké hospodářské těžkosti, které vyústily až v loňský prodej velké části akcií firmy společnosti Korean Air. V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3300 lidí.
Ke konci letošního srpna zaměstnávaly ČSA podle Šabíka více než 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a téměř 270 pracovníků v administrativě. Loni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.

Zápisník Jana Šindeláře: Samé plané řeči