Nástup RegioJetu na novou trať brzdí ČD. Nechtějí uznávat jízdenky

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: ctk

Vstup RegioJetu na trať Ostrava-Olomouc přes Opavu a Krnov může zkomplikovat dohoda o vzájemném uznávání jízdenek. Akceptování jízdních dokladů vydaných v pokladně konkurence bylo podmínkou ministerstva dopravy, kterou vyžadovalo po novém provozovateli. České dráhy ale přehodnotily původní vstřícný postoj a jízdenky RegioJetu uznávat nechtějí. Na tahu je tak RegioJet, který musí jízdenky ČD jednostranně akceptovat, chce-li lukrativní zakázku získat. RegioJet to ale považuje za nevýhodné.

Dvoumiliardovou zakázku na patnáctiletý provoz na trati přidělil ministr dopravy Zbyněk Stanjura RegioJetu poté, co z tendru vypadl druhý uchazeč Arriva a úřad veřejnou soutěž zrušil. RegioJet musí ale potvrdit, že je ochoten dodržet stejné podmínky, které nabídl v rámci veřejné soutěže. To zatím podle ministerstva neudělal.

Jednání se mohou zadrhnout na sporu o vzájemném uznávání jízdenek. Podle majitele RegioJetu Radima Jančury by mělo ministerstvo dopravy více tlačit na České dráhy, aby se s novými dopravci na železnici dohodlo. Stav, kdy by jízdenky ČD platily i ve vlacích RegioJetu a opačně nikoliv, by podle Jančury soukromého dopravce výrazně poškozoval. Věří proto, že k tomu nakonec nedojde.

Pokud by se tak stalo, nikdo by si nechodil jízdenky kupovat do pokladen RegioJetu a dopravce by tak přišel o provize z prodaných jízdenek, které tvoří až deset procent jízdného, doplnil Jančura.

Vlaky RegioJetu a Českých drah by se na trati měly běžně potkávat. Národní dopravce bude i po přidělení rychlíkové dopravy RegioJetu dále provozovat osobní a spěšné vlaky.

RegioJet: ČD chce svou neochotou blokovat další tendry

Tarifní spolupráce není obecně vynutitelná, protože neexistuje žádný předpis, který by dohodu nařizoval, uvedlo ministerstvo dopravy. V případných jednáních bude hrát pouze roli mediátora. Úřad se tím chce vyhnout situaci, kdy by kvůli nařízení o uznání jízdného musel následně čelit požadavku na případné finanční kompenzace.

ČD jsou ochotné o oboustranném uznání jízdenek jednat. „Jakmile bude definitivně rozhodnuto a objednatel nás vyzve k jednání o vzájemném uznávání jízdného, jsme připraveni o této věci diskutovat,“ sdělil mluvčí drah Radek Joklík. RegioJet se ale obává, že bez tlaku ministerstva tato jednání k ničemu nepovedou. Podle Jančury se České dráhy touto formou snaží blokovat jakékoliv další tendry na železnici.

Výběrové řízení na nového dopravce na trati Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc považovalo ministerstvo za pilotní projekt liberalizace železnice. Vítěz tendru měl začít na trati jezdit od prosince 2014. Tento termín se ministerstvo snaží prostřednictvím přímého přidělení zakázky dodržet.