Nejdelší tunel získal souhlas ministerstva životního prostředí

Eurotunnel

Eurotunnel Zdroj: ctk

Poslední a nejspornější úsek čtvrtého železničního koridoru ze Ševětína k českobudějovické čtvrti Nemanice získal po dlouhém procesu EIA souhlas ministerstva životního prostředí. Dvacetikilometrová trať povede ve zcela nové stopě, její součástí mají být podle schválených plánů dva tunely o celkové délce osm kilometrů. Chotýčanský tunel přitom bude s téměř pěti kilometry vůbec nejdelším v České republice.

Takzvaná varianta Goliáš se dvěma tunely vyplynula z jednání Správy železniční dopravní cesty s orgány místní samosprávy a občany. Jenže na správě železnic dnes špunty rozhodně nelétají. Právě dva tunely s očekávanými miliardovými náklady přidělávají rozpočtářům organizace vrásky na čele. „Uvidíme, jak to všechno dopadne, musíme brát v potaz stav veřejných rozpočtů.

Zvažujeme i jiné levnější varianty,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Pro jiné povrchové varianty by však musela správa železnic znovu projít celým procesem EIA, narazila by přitom na silný odpor samosprávy. Se stavbou ševětínského úseku se počítá až na samý závěr budování čtvrtého koridoru z Prahy do Českých Budějovic, podle Hally se poprvé kopne po roce 2016. Přispět by měly i evropské fondy v ramci operačního programu Doprava 2.

Ze staré jednokolejné trati, kudy dnes jezdí všechny vlaky mezi Ševětínem a Českými Budějovicemi, nezůstane téměř nic. Správa železnic koleje vytrhá. Na žádost společnosti Lesy Hluboká zůstane zachován pouze krátký úsek z Budějovic do stanice Hluboká nad Vltavou - Zámostí, která bude sloužit jako vlečka pro přepravu dřeva.