Nejvytíženější pražskou tramvají je linka 22, uzlem Anděl

Zdroj: Sedmicka

Nejvytíženějšími pražskými tramvajovými uzly zůstávají Anděl, I. P. Pavlova a Palmovka. Nejvíce lidí sveze tramvaj číslo 22, která jezdí z Bílé Hory do Nádraží Hostivař, a linka 9 mezi Sídlištěm Řepy a Spojovací. Vyplývá to z třídenního rozsáhlého průzkumu, který v květnu uskutečnily dopravní podnik (DPP) a organizace Ropid. S výsledky průzkumu dnes seznámil Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která v hlavním městě a okolí organizuje veřejnou dopravu.

„Výsledky ukázaly stabilní počet cestujících i neměnný průběh dopravních špiček,“ uvedl Drápal. Naopak podle něj potvrdil, že počet pasažérů je oproti podobnému průzkumu z roku 2008 rovnoměrněji rozložen mezi jednotlivé spoje a snížil se počet vozů, kde se lidé příliš mačkají.

Průzkum se konal letos 10. až 12. května. Spolupracovalo na něm asi 1700 sčítačů, především studentů dopravních škol a zaměstnanců dopravního podniku a Ropidu. Komisaři sledovali obsazenost všech tramvajových spojů od šesti hodin do 23 hodin. Během této doby celkem sečetli více než milion cestujících.
Nejvytíženější tramvajovou linkou je podle průzkumu číslo 22, kterou se za den svezlo více než 125 tisíc lidí. Na druhém místě je linka 9 se 110 tisíc cestujícími. Tramvaj číslo 10, která obsadila třetí místo, přepravila téměř 68 tisíc lidí.

Nejvíce cestujících využilo tramvajový uzel na Andělu, celkem na něm nastoupilo či vystoupilo téměř 88 tisíc lidí. Na I. P. Pavlova tramvaj použilo o 17 tisíc cestujících méně a na Palmovce téměř 58 tisíc lidí.
Průzkum ukázal, že oproti roku 2008 se lidé v tramvajích méně tlačí. Podle Drápala poklesl počet spojů, kde byl překročen „standard obsaditelnosti“ z 4,4 procenta na tři procenta.

„K odlehčení přetížených spojů přispělo zejména sloučení linek 22 a 23 a změna trasy linky 16 na Smíchov a do Košíř, kde pomohla velmi vytížené lince 10,“ poznamenal Drápal. Dodal, že standard obsaditelnosti je nastaven na 69 osob u samostatného vozu a 138 osob u dvojice vozů nebo u článkových tramvají. To odpovídá asi čtyřem stojícím osobám na metr čtvereční.

Ropid si pochvaluje úspěšnost takzvaných páteřních linek, tedy tramvají číslo 9, 17 a 22, které jezdí v krátkém časovém intervalu. V místech, kde byl interval zkrácen, významně podle Drápala vzrostl počet cestujících, ukázal průzkum.

„Naopak mírný pokles, asi čtyři tisíce cestujících v každém směru, jsme zaznamenali na nejvytíženější pražské trati mezi I. P. Pavlova a Karlovým náměstím,“ uvedl. Ropid si pokles vykládá zavedením expresní autobusové linky 125 mezi Jižním Městem a Smíchovem, která odlehčilo právě přestupnímu uzlu I. P. Pavlova. „Tento pokles cestujících je žádoucí, neboť došlo k odlehčení přetížené trati v Ječné ulici, jejíž další posílení není možné z důvodů omezené propustnosti křížení s magistrálou,“ dodal Drápal.