Nízká cena ropy otřásá základy tradiční kontejnerové logistiky

Největší kontejnerová loď současnosti MSC Oscar

Největší kontejnerová loď současnosti MSC Oscar Zdroj: kees torn, Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

1. MSC Oscar: délka 395,4 metru, šířka 59 metrů, kapacita 19 224 TEU
2. CSCL Globe: délka 399,67 metru, šířka 58,6 metru, kapacita 19 100 TEU
3. Barzan: délka 400 metrů, šířka 58,6 metru, kapacita 18 800 TEU
4. Mærsk Mc-Kinney Møller: délka 400 metrů, šířka 59 metrů, kapacita 18 270TEU
5. CMA CGM Kerguelen: délka 398 metrů, šířka 54 metrů, kapacita 17 722 TEU
5
Fotogalerie
Standardní model přepravy co nejvíce zboží pomocí kontejnerů do přístavu naráží na své limity. Personalizované logistické služby zaměřené na rychlé dodání zboží především koncovému zákazníkovi se oproti tomu ukazují jako budoucnost, která může vést k prudkému posilování velkých logistických společností. Tento nastupující trend dokazují hospodářské výsledky největších logistických společností.

Nedaří se například tradiční dánské přepravní společnosti Moeller-Maersk, které ve druhém čtvrtletí letošního roku prudce propadl čistý zisk o 89 procent na 118 milionů dolarů. „Jako konglomerát zažíváme poměrně unikátní situaci, kdy je poptávka slabá všude tam, kde působíme,“ uvedl Soren Skou, ředitel společnosti Maersk pro Financial Times s tím, že vedení firmy pokládá výsledky za neuspokojivé, a to i přes snahy, které měly vést k výrazné nákladové optimalizaci.

Prohlédněte si největší kontejnerové lodě světa

Důvodem byly průměrné kontejnerové ceny, které poklesly o 24 procent, především kvůli nižší ceně ropy. Tradiční kvantitativní logistika bude kvůli pomalému růstu světového obchodu a intenzivní konkurenci stále obtížnější. Zcela opačný vývoj je ale u logistických společností, které se zaměřují na rychlé dodání zboží především koncovému zákazníkovi, hlavně z důvodu rostoucího zájmu o on-line nákupy.

Například zisk logistického giganta Deutsche Post DHL vzrostl ve druhém čtvrtletí nejvíce za posledních 4,5 roku a dosáhl 752 milionů eur oproti 537 milionům eur v minulém roce. DHL také ohlásila investici ve výši 137 milionů amerických dolarů do distribučních center ve Spojených státech. Ještě lepší výsledky měla společnost Amazon, která také mohutně expanduje v logistice. Ve svém druhém čtvrtletí zvýšila svůj zisk na 857 milionů z loňských 92 milionů dolarů.