Nomádi z Balkánu zahustí provoz na českých dálnicích. Tuzemští dopravci se bojí o zakázky

Plnější kvůli častějším tranzitům z východu na západ budou jak levé jízdní pruhy, tak odpočívadla.

Plnější kvůli častějším tranzitům z východu na západ budou jak levé jízdní pruhy, tak odpočívadla. Zdroj: Ministerstvo dopravy

Plnější kvůli častějším tranzitům z východu na západ budou jak levé jízdní pruhy, tak odpočívadla.
2
Fotogalerie

Od února čeká české řidiče o něco složitější jízda po dálnicích. Hlavní tahy i už nyní přeplněná odpočívadla začnou více zaplňovat řidiči aut z východních zemí Evropské unie. Začíná totiž platit pravidlo, které zakazuje dosavadní častou praxi, kdy východní přepravní firmy vysílaly své kamiony na dlouhé týdny i měsíce na Západ, kde řidiči nocovali v kabinách a čekali na lukrativní zakázky.

Změna je součástí balíčku mobility schváleného už přede dvěma lety, některé jeho části ale vstupují v platnost až nyní. Ta, která přikazuje řidičům se každých nejdéle osm týdnů vrátit do domovského státu, je vyústěním sporu východních a západních zemí EU.

Dopravní firmy, zejména z Balkánu, totiž vysílají nákladní vozy s řidiči do západních zemí EU, i když tam pro ně nemají zajištěné zakázky. Ti tam pak čekají, dokud se nějaká zakázka neobjeví. Západní země se brání různě. Zakazují přespávat v kamionech, jako to udělala Belgie, nebo stanovují pro dopravní firmy povinnost vyplácet řidičům minimální mzdu své země, jako to udělaly Německo či Francie. Důvod je jednoduchý – ochrana domácích firem a jejich zaměstnanců.

Českých firem se tato praxe netýkala, podle sdružení dopravců Česmad Bohemia panuje na tuzemském trhu nedostatek řidičů a ti si tak podobné pracovní podmínky nemusejí nechat líbit. Přesto zde nové pravidlo dopad mít bude. „Jedním z důsledků může být zvýšený počet kamionů, které přes území České republiky projedou,“ upozorňuje na tranzitní status Česka mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta. Obavy sdílí i Česmad Bohemia, i když o konkrétních číslech je podle jeho zástupců těžké se nyní bavit.

Další potíže pak mohou nastat na odstavných parkovištích, už dnes přeplněných. V zemi podle dřívějších údajů ministerstva dopravy chybí zhruba jeden a půl tisíce takových parkovacích míst. Kamiony tak parkují v odstavných pruzích a na dálničních nájezdech. Další nápor by situaci ještě zhoršil.

Sdružení dopravců se také obává o byznys svých členů. „Nuceně se vracející vozidla budou chtít eliminovat prázdné jízdy a začnou za dumpingové ceny brát práci našim dopravcům,“ říká mluvčí organizace Martin Felix.

Česká republika balík jako celek podpořila a na tomto stanovisku nic nezmění ani nová česká vláda. Spor se v mezičase přenesl na půdu Soudního dvora EU. K původně bulharské žalobě se připojily Rumunsko, Estonsko a Lotyšsko. Samostatné žaloby podaly také Maďarsko, Malta, Kypr, Litva a Polsko. Verdikt by měl padnout ještě letos, ale ne dříve, než ustanovení začne platit.

Požadavek na zrušení opatření má na stole i Evropská komise. Jeho odpůrci argumentují, že návraty kamionů podkopávají ambice Green Dealu, protože na cestě do domovských zemí budou prázdné nákladní vozy zbytečně spalovat naftu.