Musíme zdražovat. Ceny si diktovat můžeme díky vysoké poptávce, říkají dopravci
Ceny pohonných hmot vystoupaly na dlouhodobá maxima a zřejmě dál porostou. První, kdo zdražení přímo pociťuje, jsou nákladní dopravci – ovšem ne poslední. Masivní nárůsty cen zaplatí konečný spotřebitel. Dopravci tvrdí, že jim vzrostly náklady na pohonné hmoty až o dvacet procent – stejnou měrou zvyšují ceny obchodníkům.
Cena benzinu a nafty již překročila hranici 37 a 36 korun za litr. Benzin je tak nejdražší od konce října roku 2012, nafta od října 2014, vyplynulo z dat společnosti CCS, která ceny dlouhodobě monitoruje. „Přímý dopad má zdražení na všech asi deset tisíc nákladních dopravců v Česku,“ říká mluvčí sdružení nákladních vozidel a kamionů Česmad Bohemia Martin Felix.
„Náklady vyrostly dopravcům až o dvacet procent. Musí je zcela přenést na své zákazníky – obchodníky –, jelikož se marže dopravců pohybují mezi jedním až třemi procenty. Kdo si zvýšení cen nevyjedná, v byznysu skončí,“ uvádí Felix.
Zdražování pohonných hmot v Česku
Výdaje za palivo obvykle tvoří třetinu všech nákladů dopravců. Někteří mají se svými zákazníky smluvně zajištěno, že se pohyb cen pohonných hmot automaticky propisuje do sjednaných cen o přepravách. „U nepostradatelné látky AdBlue ale nikdo nečekal čtyřnásobný růst ceny, o kterém teď musejí dopravci se zákazníky vyjednávat,“ dodává Felix.
Zdražovat musí i jedna z největších dopravních firem v Česku. V Jihlavě sídlícímu podniku Icom Transport, který provozuje vedle osmi set autobusů i tři sta souprav nákladních vozidel, stouply náklady na paliva aktuálně o padesát milionů korun ročně. „Náklady na pohonné hmoty nám narostly o dvacet procent, ceny musíme přenést na naše zákazníky. Těmi jsou často firmy z potravinářského průmyslu, takže se domnívám, že mimo jiné za potraviny si konečný spotřebitel bohužel připlatí,“ říká předsedkyně představenstva Icom Transport Kateřina Kratochvílová.
Zatímco velcí dopravci jako Icom mohou při vyjednáváních se zákazníky o cenách těžit z velké flotily, menším dopravním firmám hrozí, že zvýšení smluvních cen neprosadí a zvýšené náklady by musely nést na vlastních bedrech. „Poptávka po dopravě je naštěstí tak velká, že si můžeme diktovat ceny. S každým, kdo na zdražení nepřistoupí, se musíme rozloučit,“ tvrdí jednatel společnosti Autodoprava Zavřel Miroslav Zavřel. V minulosti by prý za stejných okolností o zakázky přišel.
Malý dopravce provozuje čtveřici kamionů, které měsíčně „spolknou“ zhruba deset tisíc litrů nafty. „Náklady na paliva nám stouply asi o sto tisíc korun měsíčně na 350 tisíc bez daně. Zdražujeme všem zákazníkům, v průměru o deset procent,“ doplňuje Zavřel.
Zdražující paliva nejsou zdaleka jedinou strastí dopravců. „Tento faktor rozhodně není tak důrazný jako stále sílící nedostatek profesionálních řidičů. Na trhu chybí také vozidla, dodání nových je zdrženo v řádu měsíců napříč dodavateli,“ říká předseda představenstva VCHD Cargo Petr Kozel. Podle jeho informací už malí dopravci, kteří nedosáhli u svých zákazníků navýšení cen, ukončují svoje podnikání.
Stejně jako dopravci nemohou nepřenášet zvýšené náklady na své zákazníky – obchodníky –, tak ani ti neponesou extra náklady, ale promítnou je do cen, které platí koneční spotřebitelé, připomíná hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
„Dnešní doba je jiná v tom, že zdražuje tolik položek najednou, že je proces promítání zvýšených nákladů do cen pro konečné spotřebitele rychlejší než dřív, kdy obvykle zdražovala jen jedna z položek a ostatní stagnovaly,“ vysvětluje Sobíšek. K růstu cen konečných produktů sice dochází průběžně, významný nárůst ale má přijít s příchodem nového roku. „Většina firem bude směřovat přenastavení cenové politiky k prvnímu lednu,“ dodává Sobíšek.
Podle analytiků by měly ceny paliv do konce roku růst, v lepším případě stagnovat. Za jejich zvyšováním stojí mimo jiné kombinace zdražující ropy a posilujícího amerického dolaru.