„Bez zeleného kamionu velké tendry nevyhrajete.“ Tlak na využití ekopaliv sílí

Firmy tlačí na zelenější pohony dopravců.

Firmy tlačí na zelenější pohony dopravců. Zdroj: Volvo Trucks

Některé nádrže LNG se nacházejí v rozvoru a umožňují dojezd přes tisíc kilometrů.
Volvo používá unikátní jednohadicoý systém plnění LNG, proti dvouhadicovému šetří čas
LNG patří k nejčastějším alternativním pohonům kamionů
První mobilní čerpací stanice LNG společnosti GasNet, jež stojí v Klecanech u Prahy.
Stralis LNG se díky dvěma nádržím chlubí dojezdem až 1600 km
8
Fotogalerie

Když nakoupíte u nás, pomáháte životnímu prostředí. Na ekoheslo, či spíše na marketingový trik se snaží nalákat zákazníky čím dál více firem. Často se jedná například o potravinářské řetězce či o e-shopy. Přibývá tak společností, které po dopravcích vyžadují, aby pro ně převážely zboží kamiony se zelenějšími pohony. Kamiony na plyn, vodík či na elektřinu tak mají výrazně větší šanci získat svým majitelům lukrativní zakázky.

„Požadavky na tuto dopravu vznášejí hlavně velké nadnárodní koncerny,“ říká mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Stejnou zkušenost sdílí dopravní a logistická firma CEE Logistics, jež provozuje 430 vozů a operuje v 25 zemích.

„LNG se zdá být jedinou přijatelnou cestou, kde lze hovořit o srovnání s naftou. V dubnu jsme si pořídili tři vozy, jezdí pro velkého zákazníka v Německu. Že používáme udržitelný pohon, je pro něj v této době zásadní. Pořád ale narážíme na málo čerpacích stanic v Česku a na Slovensku a na omezenou dojezdovou vzdálenost,“ popisuje marketingová manažerka CEE Lucie Lohynská s tím, že podíl vozů na alternativní paliva ve flotilách dopravců poroste. „Chceme zkoušet i další značky a zelenější pohony,“ dodává Lohynská.

První kamion na LNG koupil koncem loňska i jihočeský dopravce Giomir. Po dobrých zkušenostech pořídí dalších šest vozů, a to nejen kvůli nižším provozním nákladům, jež prý převáží vyšší pořizovací cenu kamionu.

„Zelená paliva otevírají dopravcům dveře do lukrativních zakázek. S naftou by se do nich vůbec nedostali. Takové požadavky vznášejí například potravinářské řetězce, aby o sobě mohly tvrdit, jak jsou zelené,“ uvádí jednatelka Giomiru Kamila Smudková. „Bohužel nám za využití těchto paliv nic nepřiplácejí,“ dodává.

Vedle potravinářských řetězců tlačí na „zelenou“ také e-shopy, aby o sobě v boji s četnou konkurencí mohly tvrdit, jak jsou přívětivé k životnímu prostředí, podotýká vedoucí katedry marketingové komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová.

„Pro firmy je to téma čím dál důležitější, tlak sílí a v Evropě dál poroste. Nejčastěji se firmy snaží hodit zodpovědnost za ekologii na zákazníka tím, že mu dají možnost zaplatit takzvaně zelenější cestu. Firma za to například koupí kus lesa nebo investuje do zelené energie, třeba do elektromobilu. Zákazník má pocit, že si kupuje něco zelenějšího, přitom jen dává peníze do ekologického projektu dané firmy,“ říká Hejlová.

„Například Primark o sobě nedávno tvrdil, jak je ekologický, když vozí produkty lodní dopravou. To je úplný nesmysl. Část zákazníků je přitom schopna toto přijmout jako argument,“ dodává Hejlová.

Zatímco v osobní dopravě se očekává expanze elektromobilů, v nákladní dopravě je výrazné rozšíření elektrických pohonů nepravděpodobné. V Německu sice testují například využití trakčního vedení, kamiony pak fungují jako trolejbusy. Osazení hlavních dopravních tahů trolejemi a jejich spolehlivé využití jsou ovšem spíše nepravděpodobné. Případně jsou elektrické kamiony napájené z baterií, jde ale spíše o dodávková a menší rozvážková vozidla.

„Jejich hlavním problémem je malý dojezd kolem sta kilometrů a až 3,5krát vyšší cena než u standardních dieselových aut,“ vysvětluje Felix a dodává: „Zákazníci požadující jejich nasazení by tedy měli akceptovat podstatně vyšší cenu.“ Ve hře je i využití vodíkových pohonů, podle Felixe ale technologie potřebuje ještě několik let vývoje.