O půl hodinu rychleji. Železnice z Plzně na Mnichov projde miliardovou modernizací

Vizualizace vlaku Leo Express do Mnichova.

Vizualizace vlaku Leo Express do Mnichova. Zdroj: Leo Express

Vlak GW Train pro trať Plzeň - Most
Vlak GW Train pro trať Plzeň - Most
Vagon Astra v barvách RegioJetu
Traxx v barvách RegioJetu
Montážní vůz SŽDC
6
Fotogalerie

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila projektovou přípravu modernizace železnice Plzeň - Domažlice, která zrychlí a rozšíří vlakové spojení z Prahy do Mnichova. 

Elektrifikovaná trať za 9,5 miliardy korun má posílit konkurenceschopnost železnice, na její stavbu naléhají nákladní dopravci, řekl Pavel Paidar z investorské SŽDC. Hotovo má být v roce 2025. Doba jízdy z Plzně do Domažlic se zkrátí o třetinu na 35 minut.

Stavba rozdělená na čtyři etapy už je schválená ministerstvem dopravy. "Musíme co nejdříve dokončit záměry projektu, aby mohla centrální komise schválit náklady a mohlo se pokračovat výkupy pozemků, které začnou příští rok, a dalším," uvedl Paidar. Dokončení je plánováno na rok 2025, ale je otázkou, jak dlouho bude trvat proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí, výkupy a další řízení.

Začala projektová příprava tří ze čtyř staveb. Poslední stavba mezi Domažlicemi ke státní hranici se bude ještě koordinovat s německou stranou. První stavbou je nová dvaadvacetikilometrová trať mezi Novou Hospodou, tedy okrajem Plzně, a Stodem, která má stát 2,9 miliardy korun a bude pro nákladní a rychlíkové vlaky.

Mezi Novou Hospodou a Stodem povede ještě modernizovaná železnice v současné stopě přes Vejprnice, Nýřany a Chotěšov, po níž budou jezdit regionální soupravy. Mohla by začít fungovat nejdříve v roce 2020. Obě tratě se sejdou u Chotěšova a do Stoda už povedou současně. Těleso spodní stavby bude připraveno jako dvojkolejné, ale zatím tam postaví jenom jednu kolej.

Projektová příprava úseku Stod - Domažlice, který bude nejdražší a vyjde včetně přestavby stanice Domažlice na téměř 4,5 miliardy Kč, zatím nezačala. Čeká se do června, kdy bude mít SŽDC výsledky německo-české studie, kterou zadala bavorská strana na celou trať Praha - Mnichov.

Mapuje sice úpravy nutné na německém území, ale má dopad i na českou stranu. Podílí se na ní také česká projektová, konzultační a inženýrská společnost SUDOP. Studie určí, které úseky budou mít dvě koleje.

Trať je zatím jednokolejná až do Domažlic, ale SŽDC chce mít dostatečnou kapacitu pro budoucnost. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že od příštího roku pojede vlak do Mnichova každou druhou hodinu; nyní jezdí dvakrát denně.

"Dále je velký tlak nákladních dopravců, Metransu a dalších, na novou elektrifikovanou trať. Chtějí, aby byla co nejvíce kapacitní," uvedl.

U všech tří staveb jsou zadány záměry projektu a dokumentace pro územní rozhodnutí a dokumentace EIA. Hlavní práce na projektech budou letos, o územní rozhodnutí požádá SŽDC příští rok. Projektová příprava se hradí z nového operačního programu CEF.

Video placeholde
Brusná souprava v akci • Milan Pišvejc