Obliba elektromobilů v Evropě roste, Česko jde však proti trendu

BMW i3 vs. VW e-Up

BMW i3 vs. VW e-Up Zdroj: hli

BMW i3 REX
Registrace aut v Česku
BMW i3 a i8 pohromadě
BMW vytvořilo limitovanou edici elektrického modelu i8 v provedení Protonic Dark Silver Edition
Autonomní řízení
18
Fotogalerie

Počet elektromobilů brázdících evropské silnice stále roste. Vyplývá to z meziročního srovnání Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Zatímco však v rámci celé Evropy prodeje rostly přibližně o tři procenta, v tuzemsku byla situace jiná. Loni se oproti roku 2015 v Česku prodalo o 33 procent elektromobilů méně.

Celkem se na českém trhu v roce 2016 prodalo dvě stě elektromobilů, v porovnání se sousedním Slovenskem se však jedná o vyšší číslo, u našich východních sousedů se v loňském roce prodalo celkem 59 elektromobilů. V rámci Evropské Unie vzrostly jejich prodeje o sedm procent. Nejvíce si jich zákazníci pořídili ve Francii (21 tis.), Neměcku (11,4 tis.) a Spojeném království (10,2 tis.).

Největší růst zažilo v minulém roce Rumunsko, kde prodeje stouply o více než dvě stě procent. Oproti předloňským 24 elektromobilům se tak na místních silnicích objevilo navíc dalších 74 vozů poháněných na elektřinu. Největší propad zase zažily v sousedním Bulharsku, kde se za celý loňský rok prodalo pouhých pět elektromobilů. Propad zažil rovněž největší trh s elektromobily – Norsko. Tam se prodeje snížily o šest procent, celkem se na místním trhu prodalo přes 24 tisíc elektromobilů.

Zatímco prodeje elektromobilů v Norsku klesaly, v lepší situaci byly takzvané plug-in hybridy (hybridní automobily s částečným elektrickým pohonem), kterých se prodalo o 156 procent více. V rámci celé Evropy tak prodeje hybridů rostly o 17 procent, v EU však předloňský rok překonaly pouze o necelá čtyři procenta. Pro Českou republiku nejsou tato čísla k dispozici.

Zatímco hybridní automobily a elektromobily tak jely na vlně vzrůstající obliby, razantní propad v oblibě zaznamenaly ostatní alternativní pohony, jako jsou agregáty na LPG nebo etanol. V celé Evropě se jich prodalo v loňském roce o pětinu méně, než před dvěma lety. Propad zaznamenala také Česká republika, a to o 17,2 procenta. Celkem jejich prodeje dosáhly 3349 automobilů.