Okolo American Airlines krouží řada nápadníků

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: aa.com

O nákup zbankrotované společnosti AMR, mateřské firmy aerolinek American Airlines, mají zájem její konkurenti Delta Airlines a US Airways. Vstup do firmy zvažuje i investiční fond TPG Capital, napsala agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje.

Prodej ale ještě není na pořadu dne. Třetí největší americký letecký dopravce požádal na konci loňského roku o soudní ochranu před věřiteli a jeho restrukturalizace může trvat rok nebo i déle.

Problém by mohla představovat i velikost vzniklé společnosti. „Neumím si představit, že by k tomu došlo bez rozsáhlých ústupků, protože se jedná o obrovské dopravce. K několika spojením velkých aerolinek už došlo,“ vysvětlil pro Reuters analytik společnosti Morningstar Basili Alikos. V roce 2008 Delta pohltila Northwest Airlines a předloni následovalo spojení United a Continental Airlines.

Sloučení menších US Airways a AMR je mnohem pravděpodobnější, další nárůst Delty by pravděpodobně odmítl americký antimonopolní úřad. Pokud by světová jednička Delta zkrachovalou firmu získala, přepravily by dohromady ročně téměř dvakrát více cestujících než druhý v pořadí, United Airlines. Společnost vzniklá spojením US Airways a AMR by se svou velikostí pouze vyrovnala současné Deltě.

K názoru, že podnik spojující Deltu a AMR by byl příliš velký, se kloní i odborník na leteckou dopravu Ray Neild. „Pokud bych byl gambler, vsadil bych si raději na společný obchod US Airways a TPG, než na Deltu,“ prohlásil.

Delta se ale nevzdává, dokonce prý již najala poradenskou společnost Blackstone, která by jí měla s převzetím pomoci. Podle zdrojů Reuters prý mají aerolinky zájem především o jihoamerické linky American Airlines.

Největší aerolinky světa:

Pořadí Společnost Počet cestujících v roce 2011 (v milionech)
1 Delta Airlines 163,8
2 United Airlines 141,8
3 Southwest Airlines 135,3
4 Lufthansa 106,3
5 American Airlines 106
10 US Airways 60,8

Zdroj: IATA

Úřady zatím nerozhodly, zda bude společnost po skončení restrukturalizace na prodej. Podle Neidla by také nemusela být nabízena vcelku. Šéf AMR Tim Horton preferuje, aby jeho firma zůstala samostatná. V prosincovém dopisu zaměstnancům je varoval, že o převzetí aerolinek se budou pokoušet „oportunisté“.

Zastánci konsolidace letecké dopravy tvrdí, že slučování aerolinek je účinným receptem na nadbytečnou kapacitu, která je jedním z nejvážnějších problémů amerických leteckých dopravců. Spojením několika menších firem vznikly v roce 2005 také zmíněné US Airways.