Plán na otevření českého železničního trhu vznikne do srpna

První úseky vysokorychlostních tratí se měly začít stavět již nyní.

První úseky vysokorychlostních tratí se měly začít stavět již nyní. Zdroj: ctk

Ministerstvo dopravy připraví do konce srpna plán na otevírání trhu železniční dopravy. Ten by měl obsahovat způsob, jak vznikne nezávislý železniční regulátor a jak se bude řešit převod nádraží z Českých drah na správce kolejí. Právě zvládnutím těchto kroků podmiňuje nové vedení resortu případný vstup konkurenčních železničních dopravců na dotované rychlíkové tratě.

„Ministerstvo dopravy může vypsat tendry na linky. Ale ministerstvo dopravy je stát a stát je zároveň vlastníkem Českých drah,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař. Dokud v Česku neexistuje institut nezávislého regulátora, vystavuje se tím podle něj jeho úřad při případném vypsání soutěží hrozbě, že bude ze strany neúspěšných dopravců napadáno za to, že není nezávislé.

Ideální pro efektivní trh na železnici není podle ministra ani to, že České dráhy vlastní nádražní budovy, které by logicky měly patřit Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). „Tento převod se musí dokončit a není možné, aby část infrastruktury vlastnil dopravce a část správce tratí,“ řekl Prachař.

Problémem je stanovit, co všechno se bude převádět a za jakou cenu, aby se úřad vyvaroval toho, že bude osočován z nedovolené podpory Českých drah. Ministerstvo proto bude před konečným rozhodnutím chtít získat vyjádření Evropské komise, dodal ministr.

Jančura napadne prodej nádraží žalobou

Proti prodeji nádraží dlouhodobě vystupuje majitel Student Agency Radim Jančura. „Pokud se tak stane, okamžitě podáme žalobu na krajský soud a podnět k Evropské komisi kvůli nedovolené podpoře,“ uvedl již dříve Jančura, který na lince do Ostravy provozuje komerční vlaky RegioJet.

Dráhy by proti ostatním dopravcům byly podle něj zvýhodněné tím, že stát za miliardy korun prodává jiné státní organizaci majetek, který už fakticky vlastní.

Soupis majetku, který by se mezi organizacemi měl převést, je podle obou státních firem prakticky hotový. Celkem by dopravce za prodej budov a pozemků mohl získat šest až sedm miliard korun. Kromě ministerstva dopravy musí ale pro uskutečnění transakce získat podporu vlády.