Platit za jízdné platební kartou půjde do roku 2018 po celém Moravskoslezském kraji

systém platby bankovní kartou za jízdné v Ostravě

systém platby bankovní kartou za jízdné v Ostravě Zdroj: DPO

Ostrava, ilustrační foto.
Liberec má první bezkontaktní platební terminál na jízdenky v tramvaji v ČR
platební karty, banky
Testovací provoz prvních jízdenkových automatů nové generace, ve kterých je možné platit kromě mincí také bankovkami a platebními kartami, byl zahájen 7. října na pražském Wilsonově nádraží. Automat kromě jízdenek poskytuje i dopravní informace. Zatím obsluhuje pouze oblast pražské integrované dopravy.
platební karty, banky
8
Fotogalerie

Dopravní podnik Ostrava (DPO) si pochvaluje výkon takzvaného londýnského modelu platby za jízdné městskou hromadnou dopravou platební kartou. Výsledky jsou podle informací E15 natolik přesvědčivé, že tento systém bude rychle rozšířen z Ostravy do celého Moravskoslezského kraje, a to do konce roku 2018.

Podle aktuálních statistik bylo od zavedení systému před třemi měsíci zakoupeno 171 tisíc jízdenek za 3,13 milionu korun. Ostrava se na konci června stala prvním městem kontinentální Evropy, které začalo využívat plně elektronickou evidenci jízdného prostřednictvím bezkontaktních platebních karet cestujících. Systém nahrazuje papírové jízdenky, zároveň automaticky vypočítává optimální cenu jízdného podle toho, jak daleko či často cestující v MHD jel.

Cestující Ostravou si prý tento systém oblíbili, v průměru si zakoupí 1838 jízdenek měsíčně. Hned v červenci DPO prodal téměř 45 tisíc „bezpapírových“ jízdenek. V září jich bylo už přes 71 tisíc. „Svědčí to o rostoucí popularitě systému,“ uvedl pro E15 Pavel Nenka ze společnosti XT-Card, která zodpovídá za chod zúčtovacího centra celého systému.

„V rámci Ostravy stále očekáváme další navýšení počtu prodaných jízdenek, ale již mírnějším tempem než dosud. Významnější nárůst lze čekat v momentu, kdy se k systému připojí další krajští dopravci,“ uvedl Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis, která funguje jako koordinátor projektu a zajišťuje jeho regionální rozšíření.

„Meziročně v období červenec – září klesl prodej SMS jízdenek v ostravské MHD o 13 procent. Domníváme se, že je to přímým důsledkem spuštění nového systému. Pokles jsme zaznamenali i u doplňkového prodeje jízdenek u řidičů,“ dodává Stejskal.

Jak to funguje:

- Při nástupu cestující přiloží kartu k terminálu, pořídí si tak elektronickou jízdenku a systém za něj až po dokončení jízdy zvolí optimální jízdné. Pokud jízda trvá méně než deset minut a cestující nehodlá přestupovat, při výstupu z vozidla znovu přiloží kartu a zaeviduje se mu nepřestupní jízdenka. Pokud v jízdě pokračuje déle nebo přestoupí na jiný spoj, zaeviduje se mu jízdenka přestupní. Při přestupu na jinou linku stačí pouze znovu přiložit platební kartu k terminálu.

- Systém umí vyhodnocovat a propočítávat jízdné tak, aby cestující vždy zaplatil pro něj tu nejlepší kombinaci jízdenek. Když cestující jezdí po městě celý den, nemusí propočítávat a řešit vůbec nic - pokud by součet denních plateb za jízdné měl překročit cenu 24hodinové jízdenky, systém naúčtuje pouze její cenu.

- Cestující se může také zaregistrovat na speciálním webu, kde pak získá přehled svých plateb a jízd a možnost případné nesrovnalosti rovnou reklamovat či vytisknout si jízdní doklady pro daňové účely. K číslům bankovních karet systém nemá přístup.