Podhorská trať dostane obří unijní dotaci na elektrifikaci

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Archiv Euro

Na ministerstvu dopravy se minulý týden udála malá revoluce. Úřad pod vedením Dana Ťoka po letech administrativních průtahů definitivně schválil poskytnutí dotace na elektrifikaci tratě v údolí říčky Desné v jesenickém podhůří. Stavba, kterou si kdysi vysnili místní starostové, získá z unijních fondů 340 milionů korun. Celkové náklady by měly přesáhnout 400 milionů.

Průlom spočívá v tom, že na evropské peníze z operačního programu Doprava vůbec poprvé dosáhne infrastruktura, která není v majetku státu či kraje. Zmíněnou trať vlastní Svazek obcí údolí Desné, vlaky zde pro něj provozuje Arriva. Vedle výstavby trolejí se na trati bude opravovat železniční svršek, zrekonstruují se mosty, zmodernizuje zabezpečovací zařízení a postaví nová nástupiště. Díky tomu se zvýší rychlost na 80 kilometrů v hodině, dnes se zde místy jezdí pouze čtyřicítkou.

Doba jízdy mezi Šumperkem a Kouty se tím sníží až na polovinu. „Ve vztahu k bezprostřednímu okolí trati dojde ke snížení hlukové zátěže a znečištění ovzduší emisemi hnacích vozidel,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák. Stavba by podle něj měla skončit ještě letos.

Místní plánují po elektrifikaci zavedení spojů z Olomouce do Koutů nad Desnou, v úvahu připadají i spoje z Brna. V údolí se nalézá hned několik lyžařských středisek. Bez místních nadšenců a samosprávy by přitom trať dávno neexistovala. Když ji v roce 1997 poničila povodeň, ministerstvo dopravy o její obnově nechtělo ani slyšet. Svazek obcí údolí Desné vznikl právě kvůli záchraně horské železnice a do majetku ji získal v roce 2002. Blízko velké evropské dotaci na obnovu tratí byly i Jindřichohradecké místní dráhy. Z toho ale prozatím sešlo.