Podíl ČD Cargo se na českém trhu propadl pod 70 procent
Měřeno dle tunokilometrů klesl tržní podíl státní společnosti z více než 76 procent na necelých sedmdesát procent. Celý trh přitom stagnoval či mírně rostl. Na úkor ČD Carga si připisuje výkony především společnost AWT, kterou nedávno ovládlo polské PKP Cargo. Podíl AWT v tunokilometrech překročil 12 procent, když rok předtím nečinil ani osm.
Vedení státní firmy úbytek připisuje silnému konkurenčnímu boji, který ještě zesiluje příhodná geografická poloha české sítě uprostřed Evropy. Ta láká dopravce z okolních zemí.
„ČD Cargo přirozeně této situaci nečinně nepřihlíží a recipročně hledá objemy přeprav na zahraničních železničních sítích. Vzhledem k tomuto postoji se ČDC neobává vývoje ve snížení tržního podílu na síti SŽDC, protože lze tuto ztrátu nahradit na jiném trhu,“ uvedl mluvčí mateřských Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj cargo díky novým technologiím a vozidlům letos svůj tržní podíl posiluje.
ČD Cargo |
Firma záměrně směřuje ke dnu, tvrdí odboráři
Méně optimisticky vidí pozici společnosti tamní odboráři. Ti se sešli v polovině června a následně ve svém věstníku Obzor vyjádřili názor, že je firma záměrně směřována ke dnu, aby na trhu zůstal pouze byznys soukromých společností. Odbory, kterým mimo jiné vadí i zvažované propouštění stovek lidí, chtějí proto požádat o schůzku předsedu vlády Bohuslava Sobotku.
Správa železnic loni inkasovala od nákladních dopravců za použití kolejí 2,25 miliardy korun, což je zhruba o sedm procent meziročně méně. To by odpovídalo loňskému snížení poplatku. Jenže samotné ČD Cargo na poplatku odvedlo o 17 procent méně, soukromníci naopak zaplatili přes snížení ceny o pětinu více.