Porovnat nabídku RegioJetu s podmínkami pro ČD prý bude obtížné

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Student Agency

Ministerstvo dopravy se zatím staví zdrženlivě k plánům soukromého železničního dopravce RegioJet, který včera oficiálně potvrdil zájem o provozování dalších dálkových vlaků v Česku, a to bez nároku na státní dotace. Mluvčí ministerstva Květa Kočová dnes sdělila, že pro úřad bude důležité, za jakých konkrétních podmínek je RegioJet připraven dopravní služby zajišťovat.

Firma ze skupiny Student Agency včera zaslala dopis ministrovi dopravy, ve kterém oznámila zájem o provozování poloviny dálkových vlaků EuroCity (EC) a InterCity (IC) na trase Praha - Brno - Břeclav od prosince 2012. V další fázi by chtěla převzít provoz všech spojů EC, IC i kategorie expres na území Česka. Stát by podle firmy právě na dotacích ušetřil stovky milionů korun ročně.

Dopravce poslal svou nabídku přes datovou schránku, mluvčí ministerstva dnes stejně jako včera uvedla, že úřad zatím nemá nabídku k dispozici. Nabídku firmy však bude úřad podrobně analyzovat a nabídku zváží, doplnila Kočová.

„Je však třeba upozornit na skutečnost, že předložená nabídka pravděpodobně bude zaměřena pouze na vybranou linku a vybrané vlaky, a proto bude obtížně srovnatelná s podmínkami, za kterých je uzavřena desetiletá smlouva mezi ministerstvem dopravy a Českými drahami, které zajišťují přepravní služby na všech linkách dálkové dopravy,“ sdělila mluvčí.

České dráhy mají od státu garantovány dotace ve formě takzvaných úhrad prokazatelné ztráty. RegioJet zatím konkuruje ČD pouze na trase Praha - Ostrava - Havířov, kde jezdí od pondělí. RegioJet nepožaduje od státu na provozování dálkových vlaků dotace, ale usiluje o spoje v takových časech, jaké mají nyní na lince ČD, uvedl ve čtvrtek mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský sdělil, že ČD by měly příští rok dostat dotace od ministerstva dopravy, které si vlaky objednává, na všech trasách mimo trasy Praha-Ostrava. Kromě této trasy provozují ČD čistě na komerční bázi provoz všech pendolin.

Majitel Student Agency, brněnský podnikatel Radim Jančura, několik let tvrdí, že je schopen zajistit provoz dálkových spojů s nižšími dotacemi nebo bez dotací od státu.