Povinné ručení jako záchranná brzda: jak jej využít na maximum?

Zdroj: Unplash.com

Nezáleží na tom, zda si koupíte hatchback, sedan nebo pořádné SUV, v každém případě si budete muset sjednat povinné ručení. Stáří vozu, jeho výbava, technický stav, výkon i celková velikost mohou ovlivnit pouze to, kolik za toto pojištění zaplatíte, povinnosti ho pravidelně hradit, vás ale nezbaví.

Jak možná víte, důvodem, proč nám zákon udává povinnost sjednat si pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je ochrana ostatních řidičů na vozovce. Pokud totiž se svým vozem vyrazíte na silnici a způsobíte dopravní nehodu, všechny způsobené škody za zdraví a majetku budou pokryté právě z vašeho povinného ručení.

Dá se tedy říct, že se stát snaží o to, aby lidé, kteří se stali obětí nehody, nemuseli kromě fyzických a psychických následků nést také finanční zátěž spojenou s léčbou a opravou jejich vozidla. Současně ale chrání i viníka, který by jinak musel veškerou škodu zaplatit z vlastní kapsy. 

Cena povinného ručení není jediný parametr

Když dojde na výběr povinného ručení a tím pádem i pojišťovny, plno řidičů se zaměřuje pouze na cenu. Samozřejmě se jedná o podstatný parametr, ten je ale také velice flexibilní. Mezi aspekty, které ho ovlivňují, patří například:

  • výkon a objem motoru vozidla,
  • hmotnost a velikost vozidla,
  • stáří a způsob užívání vozidla,
  • věk klienta a jeho bydliště,
  • bonusy a malusy,
  • frekvence splácení.

Nejde ale jen o ně. Na co plno řidičů zapomíná jsou takzvané limity pojistného plnění. Jedná se o maximální sumu, kterou za vás pojišťovna v rámci jedné pojistné události zaplatí - zbytek už je logicky na vás. 

Minimum se nemusí vyplatit

Pojišťovny jsou povinné klientům pokrýt zákonem stanovené minimum, které se rovná 35 milionům korun jak v případě újmy na majetku, tak i na zdraví. Pokud je pro vás prioritou cena, je velice pravděpodobné, že váš maximální limit bude právě tato suma.

Nicméně i když se to zdá jako spousta peněz, tato částka při větších nehodách nemusí stačit. Typickým případem jsou havárie, do kterých se přimotají také kamiony plné zboží, jehož samotná hodnota může tento limit snadno překročit. Všechny další škody k finální částce ještě pár milionů přidají, nemluvě o trvalých zdravotních následcích zranění účastníků nehody.

Jestliže tedy chcete mít jistotu, že se na své povinné ručení můžete maximálně spolehnout, doporučuje se limit nastavit nad minimální hranici. Podle odborníků je ideální jít alespoň na 50 milionů korun při škodě na zdraví a 50 milionů korun při škodě na majetku. Sice se pojistné o něco zvedne, ale v porovnání s tím, kolik by vás jedna větší nehoda mohla stát, se jedná o zanedbatelnou částku.

Nebojte se využít asistenční službu

Na co spousta řidičů také zapomíná, je možnost zavolat asistenční službu v případě poruchy. Zůstat stát někde uprostřed silnice s píchlým kolem je noční můrou spousty z nás. Když ale dojde k většímu problému a vůz se vám nepodaří rozjet, dali byste cokoliv za to, aby stačilo pouze vyměnit kolo.

Pro takové případy je tu již zmíněná asistenční služba, kterou spousta pojišťoven ke svému povinnému ručení bezplatně nabízí. Jde o telefonní linku, na kterou v případě poruchy zavoláte, a její pracovníci vám na místo pošlou odtahovou službu. Zároveň vás provedou jednotlivými kroky nutnými k bezpečnému zajištění vašeho vozidla.

Vám tak odpadá starost s tím, že byste se museli spoléhat na někoho blízkého. Sice by to nebyl problém v řádech desítek kilometrů od vašeho bydliště, ale pokud byste se ocitli na druhém konci republiky, váš kamarád nebo příbuzný by asi těžko urazil několikahodinovou cestu, aby vás odtáhnul do nejbližšího servisu.

I ťuknutí na parkovišti je nehoda

Když jezdíte s novým autem, může být těžké odhadnout jeho rozměry. Pak stačí jen špetka nepozornosti při parkování a může se stát, že vašemu sousedovi uděláte na vozidle pořádný škrábanec a v horším případě ho ze strany pořádně promáčknete. 

Když se vám to stane, pravděpodobně vás ovládne panika a vy budete mít sto chutí odjet a už se na místo nikdy nevrátit. Představte si ale, že by se situace obrátila - také byste určitě byli rádi, kdyby viník nebyl zbabělec a situaci se postavil čelem, nebo ne? Nestrkejte tedy hlavu do písku a jednejte!

I na tento typ nehody se vztahuje povinné ručení, takže jej můžete využít k úhradě škod, které jste způsobili druhé straně. Poškozenou část vozu si tedy okamžitě vyfoťte, zapište si jeho SPZ a počkejte, až se řidič ke svému autu vrátí, abyste mohli společně vyplnit záznam o dopravní nehodě. 

Pokud máte naspěch, vezměte alespoň kousek papíru, napište na něj své telefonní číslo, v krátkosti vysvětlete situaci a poté ho dejte majiteli za stěrač. Pak už bude na něm, zda s vámi bude chtít opravu řešit, nebo nad škodou pouze mávne rukou.