Povinné ručení zdraží až o patnáct procent

dopravní nehoda (ilustrační foto)

dopravní nehoda (ilustrační foto) Zdroj: Sedmicka

ČTK
Pojišťovny v příštím roce kvůli legislativním změnám zdraží povinné ručení v průměru o více než deset procent. Větší zdražení postihne řidiče, kteří častěji bourají. Některé pojišťovny zvyšovaly ceny o několik procent již letos. Na cenu povinného ručení v roce 2014 bude mít vedle paušální náhrady zásahu hasičů vliv nárůst náhrad za zdravotní škody a odvod do Fondu zábrany škod.

Právní změny platné od ledna 2014 zvýší náklady pojišťoven v povinném ručení o zhruba tři miliardy korun, tedy o pětinu. Nařízení vlády s účinností od září 2013 stanovilo pojišťovnám platit paušální náhradu 5600 korun za každou hodinu zásahu hasičů. Vedle toho od ledna vznikne povinnost odvádět nejméně tři procenta z přijatého povinného ručení do Fondu zábrany škod. Ceny pojistek výrazně ovlivní i novela občanského zákona, která přinese .

Kvůli tlaku, který na cenotvorbu povinného ručení vzniká v souvislosti se změnou občanského zákoníku, pravidelným a povinným platbám hasičům, je zřejmé, že současné sazby povinného ručení jsou neudržitelné, uvedl ke zdražení mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek. Platby se podle něj budou zvyšovat od příštího roku a vždy v rámci výročí platby. Mnozí motoristé tak tuto změnu zaregistrují třeba až ve druhé polovině či na konci roku 2014. Zvýšení se bude pohybovat nejméně o deset procent, dodal.

„Sazby pro letošní rok jsme opět nastavili tak, abychom byli schopni dostát stále rostoucím závazkům, které z povinného ručení plynou. Proti předchozímu roku šlo o meziroční zdražení povinného ručení v průměru o tři procenta,“ řekl mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral. Ceny pro příští rok budou proti letošnímu roku vyšší v průměru o deset procent. „Určitě ale budeme dále cenově zvýhodňovat zodpovědné řidiče, u nichž je pravděpodobnost výskytu škody nižší,“ podotkl.

Povinné ručení v číslech
V posledních dvou letech náklady pojišťoven na platby z povinného ručení převýšily vybrané pojistné. Předloni to bylo o procento, v minulém roce o tři procenta.
Povinné ručení poskytuje 14 pojišťoven.
Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil v pololetí 6,957 milionu aut.
Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel asi 7,6 milionu.

ČSOB Pojišťovna zdražila letos povinné ručení v průměru o pět procent, ale nebylo to plošné. Dobří řidiči, tedy ti, co neměli bouračku, měli meziročně dokonce o několik procent nižší cenu. „V příštím roce počítáme se zvýšením ceny o 10 až 15 procent, ale nepůjde o skokové zdražení, spíše o průběžné opět s ohledem na rizikovost řidiče,“ uvedl mluvčí pojišťovny Petr Milata.

U Kooperativy se pojistné navýší v průměru o 15 procent dle rizikovosti klienta, tedy zejména ve vztahu k počtu pojistných událostí. Rozdíl v ceně povinného ručení pro klienta jezdícím bez nehod a 'bouračem' tak podle mluvčího pojišťovny Milana Káni může být několik desítek procent. V letošním roce cenu Kooperativa nezvyšovala.

Uniqa letos do podzimu navýšení sazeb povinného ručení plošně nedělala. „Nyní od listopadu pojistné zvyšujeme a průběžně posíláme navyšovací dopisy klientům v dostatečném předstihu před výročím jejich smlouvy,“ upozornila mluvčí Eva Svobodová. Navýšení v průměru činí deset až 15 procent, ale je individuální. Řidiči se škodou nebo více škodami v posledních letech mohou zaplatit v příštím pojistném období i vyšší tarif. Naopak u tzv. bezpečných řidičů by se mělo navýšení držet spíše u spodní hranice.