Prachař zahájil obměnu vedení ŘSD, Mayera nahradil Kubiš

Ministr dopravy Antonín Prachař dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici.

Ministr dopravy Antonín Prachař dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici. Zdroj: ctk

Ministr dopravy Antonín Prachař zahájil další rozsáhlou obměnu ve vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). K dnešnímu dni skončil pověřený ředitel Jiří Mayer, kterého nahradil Jan Kubiš. Ten má od úterý podle ministra začít pracovat na nové struktuře ŘSD a budovat vlastní tým expertů.

„Kubiš má dostatečné znalosti z nastavování systémů a generální ředitel má být člověk, který je schopný manažerské úlohy,“ uvedl Prachař. Nový šéf si podle něj kolem sebe dokáže vybudovat nový tým odborníků, což je důvod, proč do čela organizace nejmenoval stavaře, ale ekonoma a manažera.

Jihočech Kubiš (44) přichází ze společnosti Atos IT Solutions and Services. Podle zjištění serveru E15.cz předtím pracoval jako finanční ředitel v nadnárodní společnosti Ness, která se zabývá vývojem a distribucí IT systémů pro firmy. Podle údajů v obchodním rejstříku byl Kubiš skoro dva roky jednatelem české pobočky. Předtím řídil finance ve společnosti Assa Abloy, která vyrábí zámky - v Česku vlastní například značku FAB.

Hlavním úkolem nového šéfa ŘSD bude maximální dočerpání evropských peněz z operačního programu Doprava. Ke konci je třeba dotáhnout řadu velkých projektů, jako je rekonstrukce dálnice D1, dostavba D8 a D3 a urychlená příprava R35, která má dublovat dálnici D1 při cestě z Čech na Moravu. K největším problémům patří spor ŘSD a firmy Eurovia o to, kdo je zodpovědný za řadu vad na zvlněné dálnici D47 u Ostravy.

ŘSD také čeká transformace, v podstatě by měla vzniknout nová organizace ve formě státního podniku nebo akciové společnosti na zelené louce. To by mohlo mimo jiné vyřešit i problém nízkých platů a s tím související personální devastace investorské organizace, která ročně rozděluje stavebním firmám desítky miliard korun.

Mayera pověřil Prachař řízením organizace letos v únoru poté, co z funkce generálního ředitele odvolal Pavla Kočicu, kterého jmenoval exministr Zdeněk Žák. Původně měl Mayer ŘSD řídit do konce dubna. Do té doby měl být hotový personální audit, na jehož základě se mělo změnit celé vedení této státní příspěvkové organizace.

Vše začal spor s Pošvárovou

Rozsáhlé personální změny odstartoval spor bývalého vedení Ředitelství silnic a dálnic v čele s Kočicou a odvolané šéfky Úseku pro kontrolu kvality staveb Miloslavou Pošvářovou. Ta během svého působení poukazovala na chyby a možnou korupční činnost ve vedení organizace. Po svém odvolání v polovině ledna získala Pošvářová podporu současné vlády.

Prachař původně oznámil, že s Pošvářovou na ŘSD počítá. Její podmínkou návratu ale bylo odvolání velké části vedení ŘSD včetně Mayera. Tito lidé ve vedení ŘSD jsou podle ní nedůvěryhodní.

Nakonec se Pošvářová do vedení organizace nevrátila a zhruba měsíc externě pracovala jako Prachařova poradkyně. I tuto funkci nakonec opustila s tím, že v současného ministra dopravy ztratila důvěru. Jako externí poradkyně prý nedostávala žádné úkoly, k ukončení spolupráce přispěl i případ údajné pomluvy, kdy měl Prachař ministryni spravedlnosti Heleně Válkové říct, že Pošvářová během působení na ŘSD kradla. To ministr odmítl.