Praha dopravu nezvládá, Dolínek by měl rezignovat, říká opoziční člen výboru
Prahu v poslední době postihuje jeden dopravní kolaps za druhým. Naposledy ho zažili Pražané v pondělí, způsobila ho špatně zorganizovaná rekonstrukce ulice Husitské na Žižkově. Odpovědnost by měl dle opozičního zastupitele a člena dopravního výboru Marka Doležala (TOP 09) vyvodit náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Doprava v hlavním městě nebyla dlouho v tak špatném stavu jako nyní, jaké důsledky čekáte od jednání dopravního výboru?
Praha dopravu nezvládá. Měla by přijít zásadní změna. Městem se prakticky nedá jezdit, vzpomeňme jen na nedořešenou otázku Pražského okruhu, desítky oprav a uzavírek nebo metro D. Odpovědnost by měl vyvodit náměstek pro dopravu.
Tím je Petr Dolínek, budete tedy navrhovat jeho odvolání?
Odvolávání nehrozí, byť by bylo přínosné. Jako opozice na něj nemáme sílu. Kdyby Dolínek řekl, že dopravu nezvládá, rezignoval a věnoval se práci v parlamentu, na jeho místě by pak mohl být někdo, kdo chce dopravu řešit systémově. Dolínek ji řeší, ale až ad hoc – podle toho, kde se co vysype.
Dopravou v Praze by se měla zabývat širší skupina odborníků. Uzávěry silnic či rekonstrukce tramvajových tratí potřebují systémová řešení, a ne že se rozkope ulice Husitská a na Žižkově nastane dopravní kolaps.
Je-li odvolání Dolínka nereálné, jak tedy postupovat při řešení dopravní krize?
Na každém jednání zastupitelstva se náš klub snaží zařadit bod ohledně dopravy. Nejlepší řešení by bylo, kdyby nás koalice fakticky pustila do diskuse. Protože pak jako zastupitelé můžeme říct, aby konali. Pokud opozice nemá možnost se k dopravě vyjádřit, nikdy se krize nevyřeší.
Bylo velmi nešťastné dovolit souběžně konané opravy komunikací, které jsou od sebe vzdáleny jen pár kilometrů. K většině dochází na východě Prahy. Když nepojedete přes Sokolovskou, zkusíte to přes Žižkov. A narazíte. A tak dále.
Čí je to chyba?
Neřekl bych chyba, spíš nesystém. Oprava Zenklovy ulice byla připravována dlouhodobě. Do toho zasáhl Libeňský most, to bylo neštěstí, s tím se nedá nic dělat. Následovala ale rekonstrukce ulice Husitské. S tou se mělo správně začít až v červnu, kdy bude opravena Zenklova. Je to o systému a používání kalendáře.
Výbor bude také jednat o plánovaných 75procentních slevách z jízdného ve vlacích a autobusech pro studenty a důchodce. Kapacita vlaků projíždějících Prahou je přitom předimenzovaná už dnes. Jak řešit tento problém?
Jsem proti těmto slevám, pokud je politici prosazují před volbami. Když jedete v ranní špičce, vlak je přecpaný. Rána jsou už nyní na hraně. Je chybou vedení Prahy, že na problém rezignovalo. Máme spoustu železničních spojů, kde přitom stačí vytvořit víc zastávek nebo vylepšit stávající, jezdilo by se pak víc a lépe.
Pokud chceme víc lidí ve vlacích, musíme je k nim především ale nějak dostat. Pokud nemáme vybudovaná záchytná parkoviště u stanic – například v Klánovicích či v Úvalech – vyvstává nám tu další problém. Auta budou stát všude možně. Je to nepromyšlený populistický krok, který si zaslouží hlubší analýzu.