Praha investuje do příměstských vlaků, vyřeší problémy s ranní špičkou

Jednotka 451.059 "pantograf" na pražském hlavním nádraží

Jednotka 451.059 "pantograf" na pražském hlavním nádraží Zdroj: CC BY-SA 3.0: PetrS Wikimedia

ČTK
Praha zamýšlí zmodernizovat vlaky, které jezdí v pražské integrované dopravě (PID). Na modernizaci bude město žádat z evropských fondů asi 9,6 miliardy korun. Vyplývá to z materiálu, který schválili pražští radní. Na některých projektech bude Praha spolupracovat se Středočeským krajem. První žádosti by město mělo odeslat EU ještě letos.

V první fázi jsou plánovány tři projekty v souhrnné výši asi 4,6 miliardy. Prvním je pořízení sedmivozových vlaků na trasu S9 z Benešova přes Prahu do Milovic. V druhé fázi to je nákup dvouvozových motoráků na trasu z Prahy přes Rudnou u Prahy do Berouna. Žádost o peníze z evropských fondů by měla být podána letos. Třetím projektem je nákup motoráků pro linku S34, která jede z Masarykova nádraží do Čakovic.

Na prvních dvou projektech chce Praha spolupracovat se Středočeským krajem, třetí bude řešit sama. První nové vlaky by se mohly na tratích objevit v prosinci 2018.

V dalších fázích by se měly modernizovat další linky, například linka S41 z Roztok u Prahy do pražské Hostivaře, linky S2 a S20 mezi Prahou, Kolínem a Čáslaví a stejně tak linky mezi Prahou a Čerčany a Prahou a Dobříší. V těchto fázích by mohly být v provozu nové vlaky v rozmezí od prosince 2019 do prosince 2023.

Řešení kapacitních problémů

„Pořízení nových vozidel umožní řešení kapacitních problémů, které již v současné době nastávají především v ranní špičce,“ píše se v materiálu. Do přeplněných vlaků se lidé nevejdou a část z nich proto jezdí do Prahy auty. „Současně bude díky novým vozidlům možné realizovat další rozvojové záměry… jedná se především o zkracování intervalů osobních vlaků ve špičkách pracovního dne a vznik nové vrstvy zrychlené regionální dopravy (spěšných vlaků), které umožní rychlou dopravu do centra,“ píše se dále v dokumentu.

PID zahrnuje území Prahy a část Středočeského kraje a tvoří jej pražské linky metra, tramvají a autobusů a rovněž linky příměstských autobusů a vlaky označené písmenem S. Ty využije denně téměř 117 tisíc cestujících. Nejvytíženější je linka S9 z Prahy směrem na Benešov s 24 tisíci cestujícími denně.