Železničáři vypsali obří tendr na jižní koridor
Celá šestikilometrová oblast přitom projde zásadní proměnou. „Rádi bychom se stavbou začali příští rok na jaře se zahájením stavební sezony,“ řekl deníku E15 generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Stavět by se mělo necelé čtyři roky.
Podle Surého na stavbu významně přispěje nový evropskounijní zdroj Connecting Europe Facility (CEF). Ten sponzoruje výstavbu hlavních dopravních, energetických a telekomunikačních tras a jeho nabídka je časově omezena. Češi zde mají zatím rezervováno 1,1 miliardy eur.
Změny v městské i příměstské dopravě
Napojení jihočeského koridoru na Prahu přinese velké změny i v městské a příměstské dopravě. Nová trať bude čtyřkolejná a po dokončení se vyhne stanici Praha Strašnice, která bude zrušena. Naopak nově vzniknou zastávky Zahradní Město a Praha Eden, kompletní rekonstrukcí projde nádraží Vršovice. Zatímco budovu tady před několika lety opravily České dráhy, nástupiště a podchod patří v Praze k nejzanedbanějším.
Na Zahradním Městě vznikne přestupní uzel na MHD, ulice Průběžná se rozšíří a přímo v podjezdu pod kolejemi vyroste nová tramvajová zastávka. Nedaleko se objeví také nové zastávky autobusů.
3,6 miliardy korun bude stát zaústění čtvrtého železničního koridoru z Hostivaře k jižnímu portálu pražských Vinohradských tunelů.
Na nádraží ve Vršovicích a v Edenu prorazí železničáři tunely, které propojí obě strany koridoru. Slibují si od toho lepší průchodnost oblasti protkané kolejemi a zamezení přebíhání tratě.
Nový koridor povede po jižním okraji bývalého seřaďovacího nádraží Vršovice, které se od devadesátých let nepoužívá a stalo se z něj rumiště zarůstající náletovými dřevinami. O využití rozsáhlých pozemků není jasno, v minulosti se mluvilo i o vzniku nové čtvrti. Železničáři zde zatím počítají alespoň s velkým ziskem, což je užitečný či zpeněžitelný materiál získaný ze starého kolejiště.