Prahu děsí tsunami dopravních přestupků. Nevymůžeme pokuty, obávají se městské části

Statisíce dopravních přestupků ročně už nebude řešit magistrát Prahy, ale městské části.

Statisíce dopravních přestupků ročně už nebude řešit magistrát Prahy, ale městské části. Zdroj: Profimedia

Městské části v Praze čeká náročný úkol. Od července totiž budou nově řešit veškeré dopravní přestupky, nejen špatné parkování jako doposud. Zatím má tuto agendu na starosti magistrát hlavního města. Ten – stejně jako jednotlivé radnice – se obává „totálního kolapsu“, který může se změnou vypuknout a způsobit špatnou vymahatelnost pokut. Vlna vyšších stovek tisíc řízení, která ročně zahlcuje magistrát, se totiž nově povalí na městské části. Na odbavení agendy budou potřebovat přes tři sta kvalifikovaných a vysokoškolsky vzdělaných osob, které už nyní nedokážou z trhu práce přilákat.

Na magistrát je doručeno v průměru 683 tisíc přestupků a dalších správních věcí k vyřízení ročně, a to včetně závažnějších provinění typu řízení pod vlivem návykové látky nebo ohrožení chodců. „Konkrétně jde o přestupky, řízení o zadržení řidičského průkazu a další věcí. Například jde o dožádání Policie ČR, soudů, státních zastupitelství, pojišťoven, žádostí a návrhů fyzických osob ve věcech uložených trestů zákazu činnosti a řidičských oprávnění,“ říká mluvčí magistrátu Vít Hofman. Tuto agendu budou vzhledem k vládní novele zákona o provozu na pozemních komunikacích nově řešit městské části.

V současnosti řeší přestupky magistrát, odvolacím orgánem je ministerstvo dopravy. Obě instituce jsou dle důvodové zprávy k novele zákona „zahlceny, takže často dochází k tomu, že přestupky nejsou v zákonem stanovené lhůtě projednány a pachatelé nejsou potrestáni“. Agendu – tedy stovky tisíc řízení – proto nově přeberou městské části, které se změn velmi obávají.

„Musíme navýšit personální kapacity o jedenáct pozic na přepážkách, počet doporučený magistrátem. Dnes máme pět pracovníků, co řeší pouze parkování. Už jsme vypsali výběrová řízení,“ říká mluvčí Prahy 3 Jiří Hannich. Radnice počítá s nákladem zhruba tři čtvrtě milionu na jednoho pracovníka ročně, celkové roční náklady tak vyjdou na více než osm milionů. Další investici ve výši zhruba jednoho milionu si vyžádá úprava stávajícího pracoviště v Seifertově ulici.

„Sehnat tolik kvalifikovaných zaměstnanců určitě nebude jednoduché, zájem o práci ve veřejné správě není zrovna nejvyšší. O tyto pracovníky se navíc nyní uchází ve stejný moment všech 22 městských částí, kterých se změna týká,“ dodává mluvčí čtvrté městské části Jiří Bigas.

„Změna příslušnosti v projednávání přestupků se dle našeho názoru dotkne občanů Prahy rozhodně citelněji než jakákoliv jiná doposud mediálně řešená změna například v bodovém hodnocení, případně změna trestů (pokut) za přestupky,“ tvrdí Hofman.

Dodává, že magistrát se změnou nesouhlasil. „Z hlediska dosažení vyšší efektivity projednávání přestupků na území Prahy považujeme návrh naopak za kontraproduktivní, a navíc s vysokou mírou pravděpodobnosti možnosti totálního kolapsu správního trestání dopravních přestupků v Praze,“ uvedl již dříve magistrát v připomínkovém řízení.

Ministerstvo dopravy, které stojí za touto změnou zákona, argumentuje tím, že samotný rezort i magistrát agenda zahlcuje. Nově bude podle ministerstva práce rozprostřena na 22 městských částí, které navíc budou motivovány k výběru pokut, protože půjdou do jejich „kasy“.

Zástupci vícero městských částí pro e15 pod zárukou anonymity ale uvedli, že se obávají o schopnost vymáhat pokuty. Někteří připomínají, že trvalo jeden až dva roky, než si „sedl“ systém vymáhání pokut za špatné parkování, který mají radnice na starost.

Magistrát už agendu nebude vyřizovat, bude řešit „pouze“ odvolání potrestaných občanů. Tedy funkci, kterou má nyní na starosti ministerstvo dopravy. Magistrát si stávající úředníky nicméně ponechá. „Asi polovina aktuálního počtu zaměstnanců bude provádět řízení o přestupcích z pozice odvolacího orgánu. Druhá polovina bude převedena na jinou práci, tedy zejména vyřizování ostatních přestupků,“ dodává Hofman.

Podle informací e15 magistrát v současnosti částečně rezignoval na vypořádávání nových přestupků a soustřeďuje se na dokončení statisíců případů, které se na úřadě dosud nahromadily. I ze statistik magistrátu vyplývá, že mírně klesá množství nových řízení o zadržení řidičského průkazu. Zatímco loni v srpnu jich magistrát přijal 145, v prosinci jich bylo 73 a v lednu 115.