Pražské letiště chce zprovoznit novou dráhu za 5 až 6 let

letiště Praha

letiště Praha Zdroj: E15

Letiště Praha plánuje zprovoznit paralelní vzletovou dráhu v roce 2018 nebo 2019. Letiště po dokončení nové dráhy bude mít kapacitu až 820 vzletů a přistání za den.

Letiště Praha má termín plánovaného dokončení nové vzletové dráhy. Ranvej by měla být hotová v roce 2018 nebo 2019. Letiště chce díky stavbě odlehčit letovému provozu v době, kdy není v provozu hlavní vzletová a přistávací dráha a zároveň utlumit provoz na vedlejší dráze, která je orientovaná tak, že hlukem zatěžuje nad 200 tisíc obyvatel.

V současné chvíli probíhá příprava projektu výstavby, který by v příštím roce měl jít do územního řízení. Cena projektu společně s inženýrskou činností a autorským dozorem nad stavbou vyjde na 26 milionů korun. Kromě toho se projektanti snaží také získat územní rozhodnutí a stavební povolení od státní správy. Souhlas od ministerstva životního prostředí získalo pak letiště již v roce 2011. Obsahoval ale 71 podmínek, které letiště musí splnit. „Samozřejmě je to běh na dlouho trať. Podmínky musejí být obsaženy v projektové dokumentaci a musí to být projednáno se všemi dotčenými subjekty,“ uvedl k tématu člen představenstva a výkonný ředitel pro rozvoj a správu majetku letiště Jiří Kraus.

Paralelní dráha měla být podle původního plánu dokončena již v roce 2010, ale zkomplikovalo ji zdlouhavé vyjednávání s investiční skupinou Penta, vlastníkem pozemků pod plánovanou ranvejí, a následná administrativní příprava stavby.

Kapacita dráhového systému by díky nové dráze měla vzrůst na 72 vzletů a přistání za hodinu z dnešních zhruba 46 v nejvytíženějších časech a zároveň by měla umožnit plynulejší provoz na vedlejších drahách, který bude zároveň šetrnější k životnímu prostředí.

Zdroj Televize Metropol