Prémiové poznávací značky jsou u luxusních vozů pětkrát častější

Poznávací značka, ilustrační foto

Poznávací značka, ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta E15

Majitelé luxusních aut získají prémiovou registrační značku pětkrát častěji než vlastníci ostatních vozů. Vyplývá to ze zjištění auditorské společnosti EY. V Česku je registrováno pouze šest procent luxusních aut, prémiové značky má však téměř třetina z nich. Nejvíce je tento trend patrný v Praze, kde mají luxusní přepychová auta každou druhou prémiovou SPZ.

V současné době žádná pravidla pro přidělování značek neexistují, například pražský magistrát ale opakovaně prohlašoval, že jsou vybírány zcela náhodně za pomocí počítače. Výjimkou je například Vysoké Mýto, kde si místní mohou SPZ sami vybrat. Od roku 2015 ale bude možné si za poplatek legálně rezervovat určitou kombinaci čísel nebo převádět registrační značku ze starého vozu na nový.

Podle zjištění společnosti EY je mezi majiteli drahých aut vůbec nejoblíbenější značka s čísly 1111, následovaná 7777 a 6666. Firma vycházela z údajů z Centrálního registru vozidel a z databáze České kanceláře pojistitelů. Jako prémiové značky pak vybrala pouze 16 čísel z celkem 10 000 možných variant z každé série, speciálních značek tak napočítala v celé ČR zhruba 7500.

„Tohleto je statistický důkaz toho, že přidělování prémiových SPZ neprobíhá náhodně, ale že je manipulováno,“ prohlásil výkonný ředitel investigativních služeb společnosti EY Tomáš Kafka. Podle něho totiž nelze jinak vysoký podíl dražších aut na prémiových značkách vysvětlit. Když už má Ferrari prémiovou SPZ, více než třetina má SPZ se čtyřčíslím 0001, u Lamborghini je to pak 9999.

„U některých značek se prémiová SPZ považuje za standard. Například majitelé značky Gordon získávají prémiovou SPZ 72krát častěji než je průměr u majitelů všech značek aut,“ uvedl Kafka. Dalším příkladem může být i to, že pět ze sedmi v Čechách registrovaných aut značky Aston Martin, které mají prémiovou SPZ, jezdí s kombinací čísel 007 s odkazem na Jamese Bonda.

V rámci luxusních vozů jednoznačně dominují auta tří značek - Audi, BMW a Mercedes, která mají čtyři z pěti všech prémiových SPZ. Polovinu lépe zapamatovatelných SPZ mají v Praze drahá auta, 34 procent v Jihomoravském kraji a 31 procent v kraji Karlovarském. „To už nemůže být náhoda, ale opravdu se musí jednat o systém, možná i o byznys, který se s těmito značkami odehrává,“ dodal Kafka. Prý také slyšel o existenci určitých „sazebníků“ za značku na přání.

SPZ: Plechový byznys za miliardy