Přeprava kamionových návěsů po kolejích prudce roste

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: bohemiakombi.cz

České dopravní firmy po letech váhání a nedůvěry objevily výhody přepravy kamionových návěsů po kolejích. Podle údajů tuzemského operátora vlakových linek Bohemiakombi putovalo od ledna do srpna mezi Českou republikou a Německem po kolejích téměř 4900 návěsů. To je o několik desítek více než za celý loňský rok.

Podle šéfa firmy Vladimíra Fischera na tom mají zásluhu především tuzemští dopravci, jejichž podíl je letos poprvé nadpoloviční. Celoroční odhad firmy činí 8400 návěsů, z toho 4700 od českých firem. „České firmy s tímto druhem přepravy neměly zkušenost, postupně ale uvěřily, že to má smysl a že je to dlouhodobá záležitost,“ uvedl Fischer.

Společnost Bohemiakombi začala vozit kamionové návěsy v roce 2006, teprve v roce 2008 ale získala prvního českého dopravce. Po kolejích do západní Evropy a zpět začala vozit své návěsy slánská autodoprava Josef Mička. „Začali s jedním návěsem, dnes jich mají dvacet,“ podotkl Fischer. Podle něj za pomalejším přechodem autodopravců na koleje stojí i nutnost dodatečných investic.

Přeprava návěsů po železnici mezi Českem a NěmeckemPřeprava návěsů po železnici mezi Českem a Německem|Bohemiakombi

Po kolejích se přepravují speciální návěsy, které mají například pevnější konstrukci i plachtu. Investice do takzvaných intermodálních návěsů a další moderní techniky podpořila jednorázově dotacemi vláda Jana Fischera.

„Navýšení objemů konečně s sebou přineslo ukončení velmi nepříjemné fáze počáteční hluboké ztrátovosti linek a jejich přechod do rentabilního provozování, a to bez jakýchkoli dotací,“ píše se v materiálech firmy Bohemiakombi. Firma vypravuje z Lovosic a Ostravy do německých přístavů 16 ucelených vlaků týdně. Je jediným tuzemským specialistou na přepravu návěsů.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.