Německá automobilka Robur ležící na dohled od českých hranic se celá desetiletí specializovala na výrobu užitkových vozů. Před 22 lety však zanikla. Potkat v současnosti na silnici auto této značky je už docela velká vzácnost. Některé exempláře ale stále ještě parkují například ve vesnických hasičských zbrojnicích.
Tyto vozy se vyráběly v německé automobilce v Žitavě ležící těsně za česko-německou hranicí - jen třicet kilometrů od Liberce. Zakladatelem závodu byl podnikatel Karl Gustav Hiller.
Robur však není tradiční historický název. Nejprve se od počátku minulého století v bývalé továrně na výrobu textilních strojů vyráběla jízdní kola, později motocykly a v letech 1912 až 1927 také osobní auta se jménem Phänomen. Ta si ovšem velkou popularitu nezískala, a proto bylo rozhodnuto věnovat se produkci lehčích nákladních vozů. Po těch naopak poptávka byla.
Po druhé světové válce byl podnik ležící na území bývalé NDR samozřejmě znárodněn a nejdříve vyráběl stacionární motory. Od roku 1950 ale byla obnovena výroba předválečného náklaďáku, což byl Phänoman Granit. Existovaly dva různé rozvory, nabízela se také skříňová, sanitní nebo hasičská verze. Jednou z variant byl rovněž čtrnáctimístný autobus. K dispozici byl dokonce pohon všech kol.
Při průběžných modernizacích se vyvíjela zejména pohonná jednotka, což byl vzduchem chlazený řadový čtyřválec s objemem nejprve 2,7 litru, později tři litry. Od roku 1952 se dostal do výroby také dieselová verze s označením Granit 32.
V roce 1955 se ale název Phänomen Granit musel přestat používat. Šlo o důsledek sporu s potomky původních vlastníků firmy - rodiny Hillerů. Tudíž nejprve se název vozu změnil na IFA Garant a na počátku roku 1957 došlo k přejmenování celé továrny. Původní továrna Phänomen Werke měla od té doby na vývěsním štítu nápis VER Robur-Werke Zittau, DDR.