Privátnímu létání se loni dařilo

Cessna 680 Citation Sovereign aerolinek Travel Service

Cessna 680 Citation Sovereign aerolinek Travel Service Zdroj: Stepan Bruner, E15

Více hodin ve vzduchu a vyšší tržby hlásí za loňský rok společnosti z úzce zaměřeného odvětví privátního letectví. „Počet letových hodin loni meziročně vzrostl o 50 procent, úměrně se zvýšily i tržby,“ řekl deníku E15 šéf společnosti Time Air Martin Pražský.

Podobný vývoj čeká firma i letos, pomoci k tomu má nový letoun zařazený do flotily na podzim. „Vytížení letadel vzrostlo, vedle Prahy se výborně dařilo i naší pobočce na bratislavském letišti,“ doplnil ředitel ABS Jets Vladimír Peták. Podle něj tržby nejrychleji rostly v úseku údržby soukromých letadel. Provozovatelé se vesměs shodnou, že privátní letectví jako obor určený nejbohatším lidem není v dobách krize náchylný k propadům.

Přesto i v této branži došlo v minulých letech k mírnému útlumu a změnám v geografickém zaměření. „Dnes létáme z 80 procent pro zahraniční klientelu, ještě před pěti lety to přitom bylo naopak,“ uvedl Pražský. Klienti z ciziny se prý rovnoměrně rekrutují z východní i západní Evropy. V zahraničí loví zákazníky i Travel Service, který na trh „business aviation“ vstoupil v roce 2007. „Po celou dobu zaznamenáváme nárůst poptávky,“ řekla mluvčí firmy Vladimíra Dufková.

Rostoucí trh láká i další společnosti. Počátkem ledna oznámila nástup firma Eclair Aviation, za kterou podle Lidových novin stojí podnikatel David Beran. Ve flotile má zatím dvě letadla, do tří let ale chce další tři stroje. Mezi největší provozovatele privátních letounů v tuzemsku patří vedle ABS Jets a Time Air i Silesia Air nebo Grossmann Jet.

Diskrétní byznys
Podle Úřadu pro civilní letectví jsou v Česku registrovány tři desítky soukromých tryskáčů, další „české“ stroje jsou ale zapsány v zahraničí. Letadla jsou vesměs svěřena do péče specializovaným firmám typu ABS Jets, v případě nepotřeby je majitelé dávají k dispozici i dalším zájemcům o rychlý a pohodlný přesun. Základem byznysu je diskrétnost, majitelé i uživatelé letadel jsou vesměs utajení. Na vrcholu pyramidy stojí Petr Kellner, který si jako jediný český boháč pořídil luxusní Boeing 737.

Bizjety krizi nepoznaly