Problémové MAXy táhnou do teplých krajů. Aerolinky hledají zimoviště pro odstavené stroje

Brzy je ale zřejmě čeká přesun do teplejších a především sušších krajin

Brzy je ale zřejmě čeká přesun do teplejších a především sušších krajin Zdroj: profimedia.cz

Boeingy 737 MAX Smartwings zatím stojí na letišti v Praze
Letouny 737 MAX aerolinek Southwest Airlines již v teple jsou - parkují v mojavské poušti
Technici se o letouny Southwest Airlines pravidelně starají, aby jim dlouhodobé uskladnění neuškodilo.
Aerolinky Icelandair nedávno přesunuly své MAXy na na jinak prakticky pusté španělské letiště Lleida
737 MAX aerolinek American Airlines se přestěhují do Arizony.
27
Fotogalerie

S blížící se zimou řeší provozovatelé odstavených letounů Boeing 737 MAX neobvyklý problém – jak zabezpečit zaparkované letouny, aby během období plného mrazů, sněhu a deště nepřišly k úhoně. Mnohé aerolinky proto své MAXy před zimou přesouvají do teplých krajů.

Obyvatelům španělského města Lleida se v uplynulých dnech naskytl takřka exotický pohled. Na místním letišti, které běžně hostí jen dva pravidelné lety týdně, přistálo krátce po sobě pět boeingů 737 MAX aerolinek Icelandair. Ty mají ve zdejším vlídném klimatu přečkat zimu.

Protože MAXy mají po sérii nehod zakázáno létat, je takový přesun poměrně složitou záležitostí. Pro přelet bez cestujících musel dopravce získat speciální povolení a splnit další podmínky. „Musíme letět s vytaženými klapkami. Musíme cestovat nižší rychlostí a v menší výšce,“ řekl islandskému deníku Vísir pilot Icelandair Þórarinn Hjálmarsson. Vysunuté klapky zajistí, že se za letu nespustí systém MCAS, který je hlavním podezřelým v případech nedávných leteckých katastrof.

Přes tyto komplikace není akce islandské společnosti ojedinělá. Studené a vlhké počasí totiž dlouhodobě odstaveným letadlům nesvědčí a způsobuje rychlejší degradaci některých komponentů. Zatímco tedy přes léto aerolinky své MAXy uskladnily na nejbližším vhodném letišti, nyní se poohlížejí po volných letištních plochách v oblastech se suchým a teplým podnebím.

OBRAZEM: Odstavené letouny 737 MAX 

Celosvětové stěhování MAXů na jih tak může s nadsázkou připomínat migraci tažných ptáků. Americké United Airlines stěhují 14 svých letounů 737 MAX 9 do města Goodyear na okraji arizonské pouště. Většina MAXů American Airlines již delší dobu stojí v Roswellu v Nové Mexiku. A singapurský dopravce SilkAir posílá svou flotilu těchto letadel do australského Alice Springs.

Smartwings hledají vhodné letiště

Vhodné zimoviště pro sedm odstavených MAXů hledají i české Smartwings. „Zvažujeme toto řešení. Porovnáváme podmínky na různých letištích, kde by mohla být letadla přes zimu odstavena. Definitivní rozhodnutí ještě nepadlo,“ řekla v tomto týdnu deníku Zdopravy.cz mluvčí společnosti Vladimíra Dufková. Nyní letouny stojí v Praze.

Aerolinky mají po celém světě uskladněno 387 letounů 737 MAX. Dalších více než 200 letadel stojí v okolí výrobních závodů Boeingu ve státě Washington. Společnost totiž po březnovém uzemnění letadel nezastavila jejich výrobu, která stále pokračuje tempem 42 strojů za měsíc. Aerolinky si ale nové letouny převezmou až poté, co budou moci opět létat. Stěhování do příznivějších oblastí je v tomto případě nemožné a letadla tak čeká chladná a vlhká zima.

Nákladná údržba

Bez ohledu na klima je samotné skladování letadel pracnou záležitostí. Aerolinky Southwest Airlines popsaly, že jejich technici každý týden spustí motory odstavených letadel a podle doporučení výrobce je nechají 15 až 20 minut běžet naprázdno, aby je zbavili vlhkosti nahromaděné v útrobách mazacího a palivového systému a aby útroby pohonných jednotek pokryl čerstvý olej. Mechanici také každý týden spustí palubní počítače a pomocné motorové jednotky letadel.

Podle manuálu Boeingu mají mít letadla, která stojí déle než dva měsíce, všechny otvoru v trupu utěsněné páskou. Nenatřené kovové díly musí být ošetřené speciálním sprejem, okna v kokpitu zakrytá hliníkovou fólií. Sedadla mají chránit látkové povlaky. Znalci oslovení agenturou Bloomberg odhadli měsíční náklady na péči o uskladněný letoun na 2000 dolarů (46 tisíc korun).