Vzácný, luxusní a stále bez majitele. Letoun po katarských emírech už tři roky marně hledá kupce

Katarský Boeing 747SP

Katarský Boeing 747SP Zdroj: Aviation Commerce

Katarský Boeing 747SP
Katarský Boeing 747SP
Katarský Boeing 747SP: pracoviště pilotů
Katarský Boeing 747SP: v době jeho vzniku bylo běžné, že posádku tvořili tři lidé - dva piloti a navigátor
Katarský Boeing 747SP: součástí prodeje je i množství náhradních dílů
21
Fotogalerie

V roce 2016 si katarská vládnoucí dynastie pořídila nový letoun. A své staré letadlo nabídla na trhu. Dosud ale hledání kupce nebylo úspěšné. A to navzdory tomu, že jde o jedinečný kus historie oplývající nebývalým luxusem.

Lány kůže, nejjemnější koberce nebo zlaté vybavení koupelny – tak vypadá interiér čtyřicetiletého letounu Boeing 747SP. Letadlo disponuje vpravdě královskou ložnicí, velkou jídelnou i jakýmsi panovnickým sálem s mohutným „trůnem“ v čele místnosti a dvěma řadami křesel po stranách. Aby také ne, od roku 1995 bylo součástí letky katarské vládnoucí rodiny. Ta si s sebou mohla vzít i početný doprovod, letadlo nabízí místo celkem 89 cestujícím.

Boeing ze služby panovníkům odešel až v roce 2016, kdy jej nahradila modernější a ještě větší verze „jumba“, model 747-8. Od té doby je letadlo na prodej, ale zájemci se nehrnou. Stroj se sice během let několikrát přesunul, jednou změnil provozovatele a dostal americkou registraci, podle serveru Aeronews je však letadlo stále k dispozici. Současným prodejcem je společnost CSDS Aircraft Sales and Leasing.

Navzdory svému věku není letadlo příliš opotřebované. Nalétáno má necelých 69 tisíc hodin, a je tedy nanejvýš ve dvou třetinách předpokládané životnosti. Nový majitel s letadlem dostane také takzvaný „Fly Away Kit“, tedy soubor nejčastěji využívaných náhradích dílů, aby v případě poruchy nikde neuvízl. Součástí prodeje jsou také dva náhradní proudové motory.

Zajímavá je i historie stroje. Typ 747SP je zkrácenou verzí Boeingu 747, které se vyrobilo pouhých 45 kusů. V roce 1979 tento konkrétní letoun převzaly jako nový americké Pan American World Airways, od nichž jej koupily United Airlines. Po 16 letech služby letadlo koupil Katar a kompletně ho přestavěl. V provozu v současnosti pravděpodobně zůstává méně než deset letadel tohoto typu.

Cena tohoto vzácného stroje je, jak je v podobných případech obvyklé, sdělena pouze vážným zájemcům. Letadlo navíc v současnosti není nabízeno ve veřejné dostupné inzerci. Nicméně již stažený inzerát na webu Controller.com dříve uváděl cenu 9,5 milionů dolarů.

Prohlédněte si fotogalerii: