Letadlo katarského emíra marně hledá kupce | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Vzácný, luxusní a stále bez majitele. Letoun po katarských emírech už tři roky marně hledá kupce

Štěpán Bruner

Štěpán Bruner

V roce 2016 si katarská vládnoucí dynastie pořídila nový letoun. A své staré letadlo nabídla na trhu. Dosud ale hledání kupce nebylo úspěšné. A to navzdory tomu, že jde o jedinečný kus historie oplývající nebývalým luxusem.

Lány kůže, nejjemnější koberce nebo zlaté vybavení koupelny – tak vypadá interiér čtyřicetiletého letounu Boeing 747SP. Letadlo disponuje vpravdě královskou ložnicí, velkou jídelnou i jakýmsi panovnickým sálem s mohutným „trůnem“ v čele místnosti a dvěma řadami křesel po stranách. Aby také ne, od roku 1995 bylo součástí letky katarské vládnoucí rodiny. Ta si s sebou mohla vzít i početný doprovod, letadlo nabízí místo celkem 89 cestujícím.

Boeing ze služby panovníkům odešel až v roce 2016, kdy jej nahradila modernější a ještě větší verze „jumba“, model 747-8. Od té doby je letadlo na prodej, ale zájemci se nehrnou. Stroj se sice během let několikrát přesunul, jednou změnil provozovatele a dostal americkou registraci, podle serveru Aeronews je však letadlo stále k dispozici. Současným prodejcem je společnost CSDS Aircraft Sales and Leasing.

Do tendru na vládní tryskáč se přihlásil jediný zájemce
Obrana vybírá tryskáč pro vládní letku. S nákupem spěchá

Navzdory svému věku není letadlo příliš opotřebované. Nalétáno má necelých 69 tisíc hodin, a je tedy nanejvýš ve dvou třetinách předpokládané životnosti. Nový majitel s letadlem dostane také takzvaný „Fly Away Kit“, tedy soubor nejčastěji využívaných náhradích dílů, aby v případě poruchy nikde neuvízl. Součástí prodeje jsou také dva náhradní proudové motory.

Zajímavá je i historie stroje. Typ 747SP je zkrácenou verzí Boeingu 747, které se vyrobilo pouhých 45 kusů. V roce 1979 tento konkrétní letoun převzaly jako nový americké Pan American World Airways, od nichž jej koupily United Airlines. Po 16 letech služby letadlo koupil Katar a kompletně ho přestavěl. V provozu v současnosti pravděpodobně zůstává méně než deset letadel tohoto typu.

Cena tohoto vzácného stroje je, jak je v podobných případech obvyklé, sdělena pouze vážným zájemcům. Letadlo navíc v současnosti není nabízeno ve veřejné dostupné inzerci. Nicméně již stažený inzerát na webu Controller.com dříve uváděl cenu 9,5 milionů dolarů.

Prohlédněte si fotogalerii:

Evropa testuje problémové MAXy po svém. Nevěří Boeingu ani americkým úřadům
Královna nebes slaví. Boeing 747 poprvé vzlétl před 50 lety
Výhoda, která se brzy proměnila v prokletí. Airbus A380 zničila jeho velikost
Letouny Airbusu mají podobný problém jako Boeing 737 MAX. Evropský regulátor varuje aerolinky
Piloti letu Smartwings, který v Pardubicích přejel dráhu, porušili základní předpisy

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!