Prorážka tunelu pro prodloužení metra A je hotová | E15.cz

Vše o realitách

Vše o  realitách Vstoupit do speciálu

Prorážka tunelu pro prodloužení metra A je hotová

ČTK

Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán. Dnes po poledni prorazily dva obří razicí stroje poslední úsek do stanice Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické rok a půl. První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014.

„Každé metro znamená odlehčení městu od individuální automobilové dopravy. Prodloužení trasy A znamená napojení motolské nemocnice na stanici metra, což využitelnost nemocnice významně zvýší,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda. Podle ředitele pražského dopravního podniku Milana Křístka se navíc o polovinu zkrátí doba cesty z centra města do nemocnice.

Nový úsek metra mezi stanicemi Dejvická a Motol bude měřit více než šest kilometrů. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stavitelem je sdružení firem Metrostav a Hochtief.

Průběh ražby prodloužení metra si prohlédněte:

Nejnáročnějším úsekem celé prorážky byly podle stavbyvedoucího Davida Cyroně poslední dva kilometry. „S nadložím 15 metrů a geologií, která se nám měnila z metru na metr, to bylo nejtěžší,“ uvedl Cyroň. Každý ze štítů, kterým vybraly jména děti z motolské nemocnice, vyrazil 4177 metrů tunelu, největší výkon dosáhla Adéla, když za jeden den zvládla 37 metrů.

„Adéla vždycky, jako každá ženská, těžila z toho, že Tonda ji trošku razil cestu. Tonda byl investigativec, který zjišťoval, co se děje před ním,“ uvedl Cyroň, který o obřích mašinách mluvil jako o svých dětech.

Vizualizace nových stanic metra A

Celkem štíty odtěžily čtvrt milionu krychlových metrů horniny a osadily více než 32 tisíce železobetonových segmentů, které tvoří ostění tunelu. Poslední proražený úsek, kam budou nyní montovány koleje, bude spojen s odstavnou kolejí ve stanici Dejvická. Dejvická se tak z konečné stane stanicí tak zvanou nácestnou, kudy vlaky projíždí.

:

Prodloužení trasy metra A mělo původně stát 21,2 miliardy korun. V říjnu pražský dopravní podnik oznámil, že stavba se prodraží asi o 1,3 miliardy korun. Hlavní příčinou je údajně dražší zakázka na osazení technologií. Praha si letos kvůli výstavbě metra půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Zažádáno má také o zhruba sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie, o jejím přidělení dosud nebylo rozhodnuto.

Schéma prodloužení metra trasy A.Schéma prodloužení metra trasy A.Autor:

Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!