Railjety? Rozhodneme brzy, tvrdí Němci

railjet

railjet Zdroj: Harald Eisenberger

České dráhy (ČD) stále čekají na podpis klíčového dokumentu, bez kterého pozbývá smyslu nákup rychlosouprav Railjet. Případná smlouva s německým gigantem Deutsche Bahn (DB) má od roku 2013 nastavit zcela nový systém plateb za provoz českých vlaků v Německu.

České dráhy na ní čekají měsíce, vyjádření německé strany jsou ale stále nanejvýš opatrná. A celá věc má ještě jeden háček, vyvoleným na české straně nemusí být státní dopravce, nýbrž soukromý RegioJet. Je to méně pravděpodobné, ale DB to nevylučují. „Na toto téma nevedeme žádná oficiální jednání. Nicméně Deutsche Bahn jsou ve věci případné spolupráce ve styku s oběma dopravci, jak s ČD, tak s RegioJetem. Konečného rozhodnutí se chceme dobrat v nejbližších měsících,“ sdělil mluvčí německé firmy Heiner Spannuth.

Českým drahám ale běží čas, jasno musejí mít do konce března. Pokud by totiž ze spolupráce v Německu skutečně sešlo, mohou do té doby pětimiliardovou objednávku na vozy Railjet bez sankcí zrušit. Poté už nebude cesta zpět.

Celou věc má na starosti náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek. Podle něj ČD dodaly německému partnerovi nabídku se základními parametry, jako je délka souprav, počet vlaků, jejich rychlost nebo požadovaná platba za vlakokilometr. Právě posledně jmenovaný ukazatel je novinkou. Dosud ČD provozují mezinárodní vlaky na základě vzájemného vyrovnávání výkonů. Dopravci se na spojích střídají nebo si linky rovnoměrně rozdělují. Nově by Němci na základě smlouvy a podle ujetých kilometrů na německém území Čechům platili de facto za zapůjčení souprav. „U nás je to novinka, ale v Evropě je taková spolupráce celkem běžná,“ říká ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr. A dráhy možná získají ještě víc. „V úvahu připadá i podíl na tržbách za jízdenky (z pokladen DB),“ uvedl Blažek.

Siemens versus Škoda

Nákupu souprav Railjet od Siemensu se loni v létě snažila zabránit především Škoda Transportation. Teď se ovšem musí se svým rivalem Siemensem domluvit na sladění svých nových lokomotiv 109E s rakouskými soupravami Railjet. Jde především o softwarové změny, které mohou drahám celou akvizici prodražit. Dodávka lokomotiv má navíc už tři roky zpoždění, stroj stále není schválen k běžnému provozu v zemích střední Evropy.