RegioJet umazal ztrátu a letos je v zisku

Příliv cestujících RegioJetu pokračuje i letos

Příliv cestujících RegioJetu pokračuje i letos Zdroj: ctk/ap

Doprava Železniční dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury se loni přiblížil vytouženému cíli, kterým je ziskové hospodaření. Ztráta firmy činila kolem 38 milionů korun, což je téměř o šedesát milionů lepší výsledek než rok předtím.

„To jsou ale jen účetní položky. Provozně jsme vydělávali již loni. Od letoška hospodaříme celkově se ziskem,“ řekl deníku E15 Jančura. Firmě pomohl především nárůst počtu cestujících, který ve směru z Prahy na Ostravsko a do Košic činil 46 procent. RegioJet zde přepravil 2,4 milionu lidí a podle Jančury tak připravil o postavení lídra na ostravské trati České dráhy. Národní dopravce údaje za jednotlivé tratě nezveřejňuje.

„Osobně si myslím – ale nevím to – že dráhy tam přišly o první místo už někdy v minulém roce,“ řekl podnikatel. Podíl RegioJetu odhaduje na čtyřicet procent, podobně by na tom mohly být dráhy, zbytek cestujících připadá na Leo Express. Ten za loňský rok hlásil 890 tisíc pasažérů.

Cestující dál přibývají

Příliv cestujících RegioJetu v tuzemsku přitom pokračuje i letos, za první čtvrtletí činil více než třetinu. Dohnáním národního dopravce podle Jančury přestává existovat spor o podnákladové ceny, ale pouze pokud jde o současnost.

Naopak za minulá léta vyzval RegioJet České dráhy k úhradě 717 milionů, což má být škoda, kterou národní dopravce údajně způsobil predátorskými cenami v době po nástupu RegioJetu v roce 2011. Další stovky milionů žádá po drahách ze stejného důvodu i Leo Express, jehož žalobu už soud řeší.

Ještě nepříjemnější může být pro dráhy žaloba, kterou podal Jančura kvůli transakci z roku 2008. České dráhy tehdy inkasovaly za majetek od státu 12 miliard korun. Podle Jančury byla skutečná hodnota o sedm miliard nižší, tudíž šlo o nedovolenou veřejnou podporu. Dráhy pochybení odmítají. Poškodit je ale může samotný fakt, že žaloba byla podána v době, kdy bojují o zachování svého ratingu v investičním pásmu. Podle Jančury ale nebylo načasování záměrné.

RegioJet půjde do soutěží
Dopravní skupina RegioJet se hodlá účastnit všech soutěží, které vypíše ministerstvo dopravy na provoz dotovaných rychlíků. Vedle již vypsaného tendru na trať Plzeň-Most půjde v první vlně především o relace Praha-Ústí nad Labem—Děčín a Pardubice—Liberec. Jančura přitom kritizuje, že se ministerstvo rozhodlo zadat tratě mezi Břeclaví, Brnem a Olomoucí přímo. I kvůli tomu kontroval žalobou na vrácení sedmi miliard od ČD.