Řidiče kamionů má kontrolovat satelit. Chytré tachografy budou do tří let

Kamiony budou vybaveny chytrými tachografy

Kamiony budou vybaveny chytrými tachografy Zdroj: Rasch Jan/Euro

Konec podvodů a zlepšení kontroly doby odpočinku si od zavedení inteligentních tachografů do kamionů slibuje Evropský parlament.

Profesionální řidiči nákladních automobilů v Evropské unii budou muset v budoucnu mít ve vozech takzvané inteligentní tachografy, které bude možné pomocí satelitů kontrolovat na dálku a dálkově zaznamenávat jejich polohu. Příslušné nařízení schválili poslanci Evropského parlamentu. Od využití nejmodernějších technologií si slibují omezení podvodů u tachografů a lepší kontrolu dodržování povinných přestávek u řidičů, což má zvýšit bezpečnost silničního provozu. Kritici však v systému vidí jen „Velkého bratra“ sledujícího každý pohyb šoféra.

Po vstupu úpravy v platnost na začátku příštího roku začne běžet tříletá lhůta na zavedení chytrých tachografů na trh. Během dalších 15 let by pak měla být těmito zařízeními vybavena všechna nákladní auta nad 7,5 tuny. „Sníží se tak možnost nezákonným způsobem manipulovat s těmito přístroji a přispěje to k dodržování přestávek v jízdě, což zvýší bezpečnost dopravy,“ přivítal opatření evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Dlouhé přechodné období

„Nejen pro české řidiče, ale i pro kontrolní orgány to bude znamenat zprůhlednění a možná také zjednodušení celého procesu kontroly. Budou on-line vědět, jak na tom jsou, co se týče pravidel doby řízení a odpočinku,“ řekla členka dopravního výboru Evropského parlamentu Olga Sehnalová (ČSSD). Odporu ze strany dopravců se neobává, neboť nařízení jim poskytuje dlouhé přechodné období na jeho realizaci.

Česká republika a ostatní členské státy budou podle Sehnalové muset investovat prostředky do vybavení svých kontrolních institucí, aby byly schopné vozidla dálkově prověřovat. „Ať chceme, nebo nechceme, technologie jdou kupředu a v dlouhodobém horizontu to sníží náklady a i pro firmy to bude mnohem pohodlnější,“ domnívá se sociálnědemokratická europoslankyně.

Možnost kontrolovat na dálku tachografy nové generace nebude nicméně znamenat automatické sankce při zjištění porušení předpisů. Případnému postihu také nemají být vystaveni řidiči, ale jejich zaměstnavatelé. Povinnost mít instalovaný inteligentní tachograf se navíc nebude vztahovat například na řemeslníky, pro něž řízení není hlavní činností, v okruhu 100 kilometrů od místa jejich působení, ale jen na řidiče z povolání.

Jaké podmínky platí v kamionové dopravě
Na evropských silnicích se v současnosti využívají dva druhy tachografů - starší analogové a novější digitální, které jsou v EU od roku 2006 povinné u nových vozů.
Řidič nákladního auta může jet bez přestávky maximálně 4,5 hodiny a pak si musí nejméně 45 minut odpočinout.
Denně může řídit nanejvýš devět hodin a nejméně 11 hodin musí odpočívat.